מאט קאטס מגוגל הגיב בשבוע שעבר לביקורת הרבה אשר הושמעה בנוגע לירידת איכות התוצאות בחיפושים במנוע החיפוש של גוגל באמצעות הבלוג הרשמי של החברה. הפסקה הפותחת מבהירה שהמדדים הפנימיים של גוגל מראים דווקא על מגמת ירידה עקבית בתוצאות הספאם במשך חמש השנים האחרונות, גם באנגלית וגם בשפות נוספות. עם זאת, ישנה עליה מועטה בכמות הספאם בחודשים האחרונים. ההסבר לתופעה נרמז בין השורות וקשור כנראה לעדכון קפאין אשר הגדיל מאוד את נפח המידע המאוחסן בגוגל, הכוונה גם למידע “טוב” וגם למידע “רע”.
בהמשך מובאים מספר שיפורים שכבר נעשו השנה באלגוריתם ומובטחים שינויים נוספים. בין השינויים שכבר נעשו:
- זיהוי אתרים בעלי תוכן משוכפל ולא מקורי או תוכן שנוצר אוטומטית ומתבטא בחזרות מרובות על מילים. הכוונה גם לדפים בודדים, כנראה בגלל הטענה שגוגל מתבססת יותר מדי על הדומיין הראשי של האתר גם כשהיא מעריכה דפים פנימיים (מעין סוס טרויאני).
- זיהוי תוכן באיכות ירודה, אתרים הכוללים תוכן כזה כבר זכו לכינוי “חוות תוכן”, בדיוק כמו שלפני מספר שנים אתרים בעלי קישורים חסרי ערך נקראו “חוות קישורים”. הכוונה היא גם לאתרים המתבססים בצורה מוגזמת על ביטויי זנב ארוך (עדכון Mayday).
- טיפול טוב יותר באתרים פרוצים, בין היתר באמצעות עדכון בעלי האתרים דרך וובמאסטר טולס.
בחלק האחרון, קאטס מבהיר מעבר לכל ספק שאין שום קשר בין אתרים המשתמשים בתוכנית אדסנס (מציגים פרסומות של גוגל ובכך מתחלקים עימה ברווחים) ובין דירוגם בתוצאות החיפוש. יותר מזה, גם אם אתר משתמש באדסנס והוא עובר על הקווים המנחים לבעלי אתרים, הוא ייענש כמו כל אתר אחר. תגובה זו מופנית כנראה ישירות לאותם בלוגרים שהאשימו את גוגל בכך שיש לה אינטרס לא לטפל בספאם מכיוון שאתרי ספאם מכניסים לה הכי הרבה כסף (הפרסומות יותר מעניינות את הגולש מאשר התוכן…).
פסקת הסיום מפתיעה במקצת ומפנה את הגולשים לתת פידבק דווקא דרך הפורומים הרשמיים של מוצר החיפוש בגוגל. למרות שבפורומים אלו יש לעיתים תגובות של גורמים רשמיים בחברה, מעט מוזר שההפניה לא נעשית לטופס מסודר יותר.