בקרב קהילת מקדמי האתרים קיימות זה כבר זמן רב ספקולציות בנוגע למידת ההשפעה של עדכונים ברשתות חברתיות על דירוג התוצאות האורגניות. למרות כלים כגון Google Realtime Search או Bing Social Search המציגים תוצאות מרשתות אלו בזמן אמת, מרבית המשתמשים עדיין מחפשים בצורה “הקלאסית” אליה מכוונים בדרך כלל גם אנשי ה-SEO. אם אכן עולם החיפוש שואף להישען רבות על סיגנלים ממדיה חברתית, האם תוצאות החיפוש עשויות לקבל גוון אחר בעתיד הקרוב?
דני סוליבן מ – Search Engine Land החליט להרים את הכפפה והפנה מספר שאלות בנושא כלפי נציגים של בינג וגוגל, והתוצאות, איך אומרים… מפתיעות!
דני מזכיר ובצדק שהקישורים מטוויטר ופייסבוק הם בדרך כלל קישורים מהם מנועי החיפוש מתעלמים בגלל תגית nofollow בטוויטר או הפניות עקיפות בפייסבוק (redirect). עם זאת, הוא מסביר שהמדד החברתי אותו הם מעניקים אינו קשור בהכרח לקישורים אלו בצורה ישירה. בנוסף, הוא מדגיש שכרגע יש למדד זה השפעה מועטה יחסית כל עוד לא משתמשים בכלי החיפוש החברתיים אשר הוזכרו למעלה.
סיגנלים חברתיים בטוויטר
גם גוגל וגם בינג נותנים לאנשים בטוויטר ציון סמכות (Authority), ציון זה כנראה מושפע ממספר העוקבים של אותו אדם + מספר האנשים אחריהם הוא בעצמו עוקב. ישנה גם חשיבות לעובדה איזה אדם הזכיר קישור מסוים בציוץ שלו.
בבינג יש למדד זה השפעה גדולה יחסית בחיפוש החברתי והשפעה פחותה בחיפוש הרגיל על עמודים מסוימים. בניגוד לגוגל, בינג גם מקשרים שמות של אנשים מפורסמים או מותגים עם חשבון הטוויטר שלהם.
בגוגל גם כן יש השפעה גדולה יחסית כאשר מדובר ב – Realtime Search והשפעה מועטת בחיפוש האורגני (“המונח המדויק בו הם השתמשו הוא “מקרים מוגבלים”).
מעבר לכך, למספר האזכורים של עמוד מסוים בציוצים גם כן יש משקל. כאן נראה שבבינג שוב יש השפעה חזקה יותר בחיפוש החברתי בעוד בגוגל יש לכך השפעה גם על החיפוש האורגני וגם על חיפוש החדשות (לא ידוע באיזו מידה).
ניתן לראות את מספר הציוצים שהכילו URL מסוים באמצעות הכלי Topsy (פשוט הכניסו את ה-URL שאתם רוצים לבדוק בתיבה).
סיגנלים חברתיים בפייסבוק
גם לבינג וגם לגוגל אין את היכולת לקרוא קישורים פרטיים (כלומר כאלו שמוצגים בעמודים לא פומביים), אלא רק קישורים הפתוחים לכולם. בינג אומרים כי הם מתייחסים לקישורים אלו. מנגד, גם פייסבוק וגם גוגל מתייחסים אל קישורים המופצים בדפי מעריצים כאשר בגוגל יש לכך השפעה זהה לזו של קישורים מטוויטר (בבינג לא התייחסו למידת ההשפעה). בהקשר הזה, חשוב לציין כי המילה Like לא הוזכרה בצורה מפורשת ולכן לא ניתן לדעת האם יש לפעולה זו השפעה (נראה כי השאלה התייחסה למצב בו מישהו מפרסם קישור ביוזמתו).
בנוגע לסמכות של מישהו בפייסבוק, המצב מעט יותר מסובך בגלל הגדרות הפרטיות: בינג אומרים כי אין להם את היכולת לדעת זאת מכיוון שאצל רוב הגולשים רק חלק קטן מן המידע הוא ציבורי (הקיר לדוגמה, לא). גוגל עונים שוב ש”המצב זהה לזה שבטוויטר” ומוסיפים גם כן שאין להם יכולת לקרוא מידע פרטי כמו זה שמופיע בקיר של המשתמש.
מבחינת השילוב של סמכותיות וקישורים, בינג עונים שוב שישנו קשר כזה ומוסיפים נקודה מעניינית והיא שקישור המופץ גם בפייסבוק וגם בטוויטר מקבל סוג של בונוס מבחינתם בנוגע לאמינותו. גוגל עונים (לא מפתיע…), שהמצב הוא כמו בטוויטר.
למידע נוסף על קידום בפייסבוק אפשר לעיין במדריך לשיווק בפייסבוק שפורסם כאן בעבר.
כמובן שהפרסום של Search Engine Land גרר מספר רב של תגובות ברחבי הרשת. אתר SEOmoz לדוגמה, ניסה לבצע הקבלה בין הסיגנלים האלו לבין הסיגנלים הקלאסיים אותם אנחנו מכירים. בין היתר, הם כותבים למשל כי כמו שחמישים קישורים מאותו אתר לא בהכרח שווים כמו מספר קישורים מצומצם יותר, אבל מאתרים שונים – כך גם 50 ציוצים שמזכירים אתר מסוים ומפורסמים על ידי אותו אדם, לא בהכרח שווים למספר מועט יותר של ציוצים, אבל מאנשים שונים (כמות קישורים מול כמות דומיינים מקשרים). בדומה לכך, הם מסבירים שחשוב שגם העוקבים שלך יהיו בעלי סמכותיות גבוהה ככל הניתן, בדיוק כמו שהמקורות מהם אתה מקבל קישורים צריכים להיות סמכותיים.
לסיכומו של דבר, למרות שמדובר בחדשות מרעישות למדי (לפחות עבור מי שהיה סקפטי לחלוטין עד עכשיו 🙂 ), יש לזכור כי כרגע מידת ההשפעה של סיגנלים אלו מוגבלת יחסית ולא ברור כיצד היא משתנה ממדינה למדינה. לעומת זאת, אין ספק כי תמהיל שיווק וקידום נכון של אתר אינטרנט חייב לכלול פעילות מינימאלית ברשתות אלו על מנת להגדיל את מספר מקורות התנועה.
האם לדעתכם תוצאות החיפוש עשויות לעבור מהפך בעתיד הקרוב בגלל השינוי הזה?