ההודעה של גוגל על הפסקת העברת “עוגיות” לידי צד שלישי ועל כך שהיא לא מתכננת להציע כלי חלופי, הובילה לחששות מצד המפרסמים. במקום, המודעות שלה יתבססו על יוזמת ארגז החול של החברה, לה היא קוראת Federated learning of Cohorts (FLoC).
כפי שפורסם ב-Search Engine Land, לאחר שגוגל הודיעה על כך שתפסיק להשתמש בעוגיות צד שלישי, החברה תציע שיטת פרסום מבוססת עניין. נתונים על הרגלי הגלישה יאספו לכדי קבוצות משתמשים בעלי תחומי עניין דומים. האלגוריתם שמפתח את הקבוצות יתבסס על כתובות אתרים שהגולשים ביקרו בהם ובתוכן העמודים. בהתאם היא תציע מידע למפרסמים.
נתוני המשתמשים נשמרים בדפדפן והוא חושף רק את המזהה העוקב. הדבר יוביל לכך שמצד אחד אי אפשר יהיה לזהות את הגולש הפרטי בתוך הקבוצה אך אפשר יהיה למקד את המודעות באופן יעיל. המשתמשים במנוע החיפוש ישויכו לקבוצות על בסיס שבועי ובהתחשב בנתוני הגלישה שלהם מהשבוע שעבר. בצורה כזו תישמר הפרטיות שלהם אך הם יוכלו לקבל פרסומות שרלוונטיות עבורם והמפרסמים יוכלו למקד את הפרסום.
גוגל תתחיל לערוך בדיקה עבור קבוצות מבוססות FLoC
גוגל הודיעה שאת בדיקת הקבוצות המבוססות FLoC היא תתחיל לבצע כבר מהרבעון השני של השנה. מהחברה נמסר כי מבדיקות שהיא ערכה על הקהלים, המפרסמים יוכלו לראות לפחות 95% המרה לכל דולר בהשוואה להוצאה בפרסום מבוסס “עוגיות”.
השינוי עצום. המפרסמים רגילים להסתמך על קבצי “עוגיות” שמגיעים מצד שלישי ובכך להגיע לאנשים ספציפיים. במקום, השיטה החדשה תיצור תחומי עניין ותכניס אנשים לתוך הקבוצות שגוגל תיצור. הדבר מעניק למשתמשים עוד שכבת הגנה ושמירה על האנונימיות שלהם. כמו כן, הנתונים נשמרים בדפדפן ולא בשרתי החברה.
האתגרים שבדרך
הדרישות לפרטיות מצד המשתמשים גרמו ל Safari ול Firefox להפסיק להשתמש ב”עוגיות” צד שלישי. אך גוגל מסתמכת על המודעות ו”עוגיות” צד שלישי סיפקו למפרסמים מידע רב שאפשר להם לייעל את פעולות הפרסום. יצירת הקבוצות אמורה למנוע את החששות מצד המשתמשים, אך יתכן והדבר לא ימנע מגורמים בעלי מוטיבציה להצליח לשחרר נתונים על משתמשים בודדים.
יצירת קבוצות של אלפי אנשים עלולה להקל על טביעת האצבע של הדפדפן ובכך חלקים רבים של נתונים שנערכים ליצירת מזהה ייחודי. לכן גוגל הציעה ליצור עוד אמצעי פרטיות אך כרגע מדובר בהצעה בלבד ללא כל יישום. לצד זאת החברה מוסרת כי FLoC יהיה זמין למפרסמים בעוד מספר חודשים.
אתגר נוסף הנוגע לפרטיות המשתמשים מתייחס לאתרים שמכילים פרטים מזהים של המשתמש (כמו אלו שדורשים כניסה באמצעות אימייל). אתרים אלו יכולים להוביל לחשיפת הקבוצה ולמעקב אחר היסטוריית הגלישה של המשתמש או לתת מידע דמוגרפי על חברי קבוצה מסוימת. הדבר עלול להוביל להפליית המפרסמים כלפי קהל מסוים.
כתגובה לאפשרות זו אומרת גוגל כי: לגוגל אדס ישנה מדיניות ארוכת שנים נגד מיקוד או אי הכללה של אנשים על סמך קטגוריות רגישות. מזהי FLoC יפעלו בעקרונות דומים כאשר ניתוח FLoC של כרום יעריך האם הקבוצה עלולה להיכנס לקטגוריה שעלולה ליפול תחת רגישות בלי שהמשתמשים יהיו מודעים לכך.
המטרה של גוגל היא לאפשר למפרסמים להגיע לקהל הרלוונטי, בלי לפגוע בפרטיות שלו. עכשיו, במקום שהמפרסמים יוכלו לעשות זאת באופן פרטני, הם יוכלו לפרסם בהתבסס על קבוצות (אלפי משתמשים). בפועל אפשרויות המיקוד לא ישתנו, מה שישתנה הוא האופן בו המפרסמים יתמקדו בקבוצה ולא באנשים ספציפיים.
פתרון המיקוד החדש של גוגל – Turtledove
גוגל הציגה גם את Turtledove, יוזמה נוספת של ארגז חול פרטי שיאפשר למפרסמים למקד את הקהל בזמן שהם מסתמכים על FLoC. ממשק ה-API של Turtledove משתמש במידע ששמור בדפדפני המפרסמים שהמשתמשים הביעו בהם עניין בעבר, יחד עם מידע מתוך העמוד הנוכחי.
לאחר שישנו מידע ישלחו שתי בקשות למודעות: אחת לאחזור מודעה המבוססת על עניין שהוגדר על ידי המפרסם. השנייה על סמך נתונים שנאספו ומבוססים על הקשרים. הבקשות הללו לא תלויות זו בזו ולכן אין יכולת לקשר בניהן ולגלות את מקורן. כרגע מדובר באב טיפוס בלבד כשאת הניסוי לשימוש בו תבצע גוגל במהלך השנה הנוכחית (2021).