אחת הפעולות הבסיסיות ביותר בכל קמפיין שיווק, היא ראשית כל להכיר את קהל היעד שאליו פונים. איפה הוא נמצא? על מה הוא מדבר? מה מציק לו? איך נוכל גם אנחנו להגיע אליו?
מנועי החיפוש הרגילים אומנם יכולים למצוא כל דבר, אבל בגדולתם טמונה גם חולשתם. הם לא ממוקדים מספיק.
בדיוק כאן נכנס לתמונה SparkToro – מיזם חדש ומרענן של ראנד פישקין, לשעבר מייסד ומנכ”ל Moz הידועה. המיזם החל לפעול לפני מספר שנים, ורק ממש לאחרונה עלה לאוויר (לאחר עיכוב של חודש בלוח הזמנים המקורי, בשל מגפת הקורונה).
הכלי מתאים לאנשי שיווק, תוכן וסושיאל; למקדמי אתרים, לאנשי יח”צ ולכל מי שמחפש הזדמנויות שיווק חדשות. מיליוני המקורות במסד הנתונים של ספארק טורו יכולים לסייע ביצירת שיתופי פעולה, קמפיינים שיווקיים, בניית קישורים, רכישת מאמרים ותוכן, קמפיינים של משפיענים ועוד.
איך זה עובד?
ספארק טורו הוא בעצם מנוע חיפוש מאוד נקודתי, המיועד לצורכי שיווק, פרסום ויחסי ציבור. המנוע סורק את הרשת באופן תמידי, ושומר ארכיון פרופילים של משתמשים במקומות שונים. בהתאם לשאילתה שהוזנה בו, הוא מציע את מקורות השיווק הרלוונטיים ביותר מתוך רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, פודקאסטים, יוטיוב ועוד.
זה בדיוק ההבדל בין ספארק-טורו למנוע חיפוש “רגיל” כמו גוגל או בינג.
כל חיפוש שמבוצע בספארק טורו, מייצר תוצאות שנוגעות אך ורק למקורות המיועדים לקמפיינים שיווקיים; בעוד שבגוגל צריך לנסח מראש שאילה יותר מורכבת (ולעיתים כמה שאילתות נפרדות) כדי להגיע לאותה רמת זיקוק. זה בעצם מה שנקרא “מנוע חיפוש מתמחה”, כמו גוגל תמונות או גוגל Scholar.
כך נראית תיבת החיפוש של ספארק-טורו:
בחלק העליון מופיעים 4 טאבים:
- לוח הבקרה (Dashboard) – מאפשר לבצע חיפוש התחלתי.
- תובנות אודות קהלי יעד (Audience Intelligence) – הטאב העיקרי והחשוב ביותר, שמכיל ומציג את רוב המידע. נכון לעכשיו מאגר הנתונים מכיל מעל 75 מיליון פרופילים והא מתעדכן מדי דקה.
- שמירת רשימות (Lists) מתוך מידע קיים.
- קהלים מותאמים אישית (Custom Audiences) – ניתן להעלות רשימות של קהלים משלכם ולקבל תובנות לפעולה. זמין רק בתשלום.
כבר בתוך תיבת החיפוש רואים את המיקוד העיקרי של המוצר – קהל יעד (My Audience). לצידו יש חץ קטן שפותח תיבת בחירה, המאפשרת לצמצם את קהלי היעד לפי חיתוכים שונים:
- קהל יעד שמדבר על תחום מסוים (נושא, מילת מפתח וכו’).
- קהל יעד שמשתמש במילה/ים מסוימת/ות בפרופיל החברתי שלו.
- קהל יעד שעוקב אחרי פרופיל/ים מסוים/ים ברשת חברתית.
- קהל יעד שמבקר בתדירות גבוהה באתר/ים מסוימ/ים.
- קהל יעד שמתייג האשטאגים.
- ניתוח ספציפי של אתר / פרופיל חברתי מסוימים.
לאחר שבחרנו אחת מהאפשרויות, נקליד בשדה הטקסט החופשי את השאילתה הרצויה. זה יכול להיות ביטוי, נושא, מילת מפתח, כתובת של אתר אינטרנט, פרופיל ברשת חברתית וכן הלאה.
בתחתית תיבת החיפוש ניתן להוסיף גם חיתוך לפי מיקום (Add Location) – או מיקום גיאוגרפי נקודתי, או דיבור על מיקום גיאוגרפי כלשהו.
הערות כלליות
ספארק טורו הוא מוצר בתשלום, אך כרגע קיימת גם גרסה חינמית המאפשרת לבצע עד 10 חיפושים בחודש. אם החלטתם ללכת על גרסת החינם, מוטב שתחשבו מראש אילו חיפושים לבצע, כדי שלא תבזבזו את כולם ב-2 דקות.
למשל – בהתחלה חיפשתי suits וקיבלתי מעל 900,000 מקורות בהם מסתובב קהל יעד שמתעניין בחליפות. מכיוון שזה חיפוש לא ממוקד (הרי יש גם חליפות חתן, חליפות צלילה וכן הלאה), התוצאות היו מפוזרות מדי והציגו גם מקורות לא ממש רלוונטיים.
החיפוש הבא בתור היה groom suits. כאן כבר קיבלתי 8,000 מקורות העוסקים בנושא, שכמעט כולם היו ממוקדים היטב. בכך בזבזתי 2 מתוך 10 החיפושים החודשיים שלי. קחו זאת בחשבון. במקביל הפעלתי גם את הסינון הגיאוגרפי עבור ישראל, אבל לא קיבלתי תוצאות (מן הסתם).
כל חיפוש שלכם נשמר בדשבורד, וניתן לחזור אליו שוב לצפייה בנתונים. כדי לעשות זאת יש להקליק על מספר החיפושים שבוצעו, מתחת לתיבת החיפוש.
לוח הבקרה של ספארק טורו
לאחר שמבצעים חיפוש כלשהו, המידע נחלק למספר סוגים:
- סקירה כללית (Overview) המציגה במסך אחד את כל האפשרויות.
- תובנות לגבי קהלים (Audience Insights).
- רשתות חברתיות (Social).
- אתרים (Websites).
- פודקאסטים (Podcasts).
- יוטיוב (Youtube).
- אתרים לפרסום כתבות יח”צ (Press).
- מרכז תמיכה ועזרה לשימוש בכלי.
בכל רכיב ניתן להפעיל סינון, לייצא נתונים לקובץ CSV וכן ליצור רשימות מהמידע המוצג. יש לציין שהחשבון החינמי מוגבל במספר הנתונים המוצגים.
1. סקירה כללית
רכיב זה מציג כמה מקורות סך הכול נמצאו עבור החיפוש שביצעתם. מעבר עכבר על מספר המקורות (המודגש באליפסה צבעונית), יציג מידע כיצד הגיעו לנתון הזה.
בנוסף מוצגות תובנות סטטיסטיות אודות קהל היעד הרלוונטי, בהתאם למה שחיפשתם:
- גודל קהל היעד (Audience Size) – כמות הפרופילים שתואמת לשאילתת החיפוש. 300 ומעלה פרופילים מביאים רמת דיוק גבוהה יותר.
- דמיון בהתנהגות (Behavior Similarity) – מידת המאפיינים הדומים בין כל הפרופילים שנמצאו (על מה הם מדברים, אחרי מי הם עוקבים, מה הם משתפים ועוד).
- ציון אמינות (Audience Confidence) – שילוב של שני הציונים הראשונים, המספק מעין סטיית תקן פנימית לרמת הדיוק של המידע.
בהמשך הסקירה הכללית מוצגים גם כל שאר הסוגים (חברתי, אתרים, פודקאסטים, יוטיוב ותובנות), אבל במספר מוגבל. לחיצה על אחת האפשרויות הללו בתפריט הניווט מצד שמאל, תוביל למידע מורחב יותר בנפרד אודות סוג המקור הספציפי הזה.
2. תובנות אודות קהל היעד
הרכיב האחרון מהווה הרחבה של הסקירה הכללית. חוץ משלושת הציונים הכלליים שהוזכרו בסעיף 1 (גודל קהל היעד, דמיון בהתנהגות ואמינות) – רכיב זה מציג תובנות נוספות אודות קהל היעד הרצוי לכם, בצורה גרפית:
- מילים / ביטויים הנמצאים בשימוש תדיר בפרופילים השונים.
- פילוח רמות פעילות (מספר פוסטים ממוצע בשבוע).
- מילים / ביטויים הנמצאים בשימוש תדיר בשיתופים ובתכנים.
- פילוח גיאוגרפי לפי ערים ולפי ארצות / מדינות.
- הרשתות החברתיות הפעילות ביותר.
- פילוח לפי האשטאגים הנפוצים ביותר.
- העדפות באתרי פוליטיקה וחדשות.
3. רשתות חברתיות
רכיב זה מציג את הרשתות החברתיות העיקריות, שתואמות לקהל היעד הרלוונטי לחיפוש. בדוגמה שלנו – חליפות חתן – נמצאו 8,777 רשתות חברתיות העוסקות בתחום ו/או בתחומים מקבילים (מספר זה יכול להשתנות בהתאם לשינויים במידע המתקבל).
בצד שמאל של התוצאות מוצגים המותגים עצמם, ובצד ימין מוצגות עמודות טבלאיות עם נתונים אודותיהם:
- אחוז קהל היעד – שמתאים לחיפוש שלכם, ועוקב ו/או נמצא באינטראקציה עם המותג.
- ציון ספארק – טווח ההגעה של הפרופיל החברתי ביחס לכמות העוקבים שלו.
- עוקבים – סך כל העוקבים בכל הרשתות החברתיות המוצגות.
קליק על אחד הלוגואים או שמות המותגים, יעביר אתכם לפרופיל הפנימי של המותג בתוך ספארק-טורו. פרופיל זה מציג מגוון רחב של נתונים אודות המותג הספציפי הזה – ציון ספארק, ציון מעורבות הגולשים, מילים וביטויים בהם משתמשים במותג זה וכן הלאה.
בנוסף מוצג קישור לאתר הבית של המותג וכן קישורים לכלל הרשתות החברתיות שלו. מעבר עכבר על אחד האייקונים השחורים, יציג כמות עוקבים, לייקים וכן הלאה. בצמוד לאייקונים השחורים מוצג Analyze Social Audience – מספר העוקבים בטוויטר של המותג, שעוקב גם אחרי מותגים נוספים בתחומים מקבילים.
4. אתרי אינטרנט
רכיב זה מציג את הפרופילים שתואמים לחיפוש וביקרו באתרים רלוונטיים. לדוגמה, ספארק טורו מצא 8,742 מקורות שמדברים על / מתעניינים בחליפות חתן, וביקרו באתרים כגון TheKnot, Brides וכן הלאה.
זה קצת דומה לרכיב הסושיאל הקודם; אלא שפה מוצגים נתונים לגבי האתרים עצמם – ולא לגבי הרשתות החברתיות שלהם.
בטבלה מצד ימין מוצגים הנתונים הבאים אודות כל אתר:
- אחוז קהל היעד – שמתאים לחיפוש שלכם ומבקר באתר ו/או נמצא באינטראקציה איתו.
- דומיינים מפנים – מספר הדומיינים שמהם האתר מקבל קישורים, לפי מדד Moz.
- סמכות הדומיין – ציון הסמכות שניתן לדומיין הראשי של האתר, לפי מדד Moz.
בצד שמאל מוצגים האתרים עם הנתונים שלהם, בדומה לרכיב הסושיאל.
5. פודקאסטים
רכיב זה מציג את הפודקאסטים הרלוונטיים לקהל היעד שאותו אתם מחפשים. למשל, נמצאו 8,777 מקורות המתעניינים בחליפות חתן, שעוקבים אחרי ו/או נמצאים באינטארקציה עם רשימת פודקאסטים מסוימת.
לחיצה על שם הפודקאסט או התמונה שלו, תוביל למקור עצמו (בדרך כלל iTunes אבל גם מקורות נוספים, אם יש). בטבלה בצד ימין מוצגים הנתונים הרלוונטיים, לפיהם ניתן לקבל החלטה האם להשתמש בפודקאסט לצורכי שיווק והגעה לקהל היעד:
- אחוז קהל היעד – שמתאים לחיפוש שלכם ומבקר בפודקאסט ו/או מנוי שלו.
- מספר פרקים – מספר הפרקים הכולל שקיים בפודקאסט נכון לעכשיו.
- פרק אחרון – התאריך בו שודר הפרק האחרון בפודקאסט.
6. יוטיוב
רכיב זה מציג את ערוצי היוטיוב הרלוונטיים לקהל היעד שאותו אתם מחפשים. למשל, נמצאו 8,777 מקורות המתעניינים בחליפות חתן, שעוקבים אחרי ו/או נמצאים באינטארקציה עם ערוצי יוטיוב מסוימים.
לחיצה על שם המותג או התמונה שלו, תוביל ישירות לערוץ היוטיוב שלו. בטבלה בצד ימין מוצגים הנתונים הרלוונטיים, לפיהם ניתן לקבל החלטה האם להשתמש בערוץ לצורכי שיווק והגעה לקהל היעד:
- אחוז קהל היעד – שמתאים לחיפוש שלכם ומבקר בערוץ ו/או מנוי שלו.
- מספר מנויים – כמות המנויים בערוץ.
- מספר צפיות ממוצע – מספר הצפיות הכולל בערוץ.
- סרטון אחרון – התאריך בו פורסם הסרטון החדש ביותר.
7. אתרי תקשורת, עיתונות ויח”צ
הרכיב האחרון מציג את אתרי החדשות והיח”צ בהם נמצא קהל היעד שבחרנו בשאילתה. כאן ייתכנו כפילויות עם המידע שכבר קיים בקטגוריית “אתרים”, אבל לעיתים קרובות יסופק גם מידע חדש.
לחיצה על שם האתר תוביל לעמוד נפרד המציע ניתוח מלא. לחיצה על אחד מהאייקונים השחורים בתחתית כל פרופיל תוביל לפרופיל החברתי הרלוונטי, ומעבר עכבר יציג מידע אודות כמות עוקבים.
בטבלה בצד ימין מוצגים הנתונים הרלוונטיים, לפיהם ניתן לקבל החלטה האם להשתמש בערוץ לצורכי שיווק והגעה לקהל היעד:
- אחוז קהל היעד – שמתאים לחיפוש שלכם ומבקר בערוץ ו/או מנוי שלו.
- ציון ספארק – טווח ההגעה של הפרופיל החברתי ביחס לכמות העוקבים שלו.
- עוקבים – סך כל העוקבים בכל הרשתות החברתיות המוצגות.
רגע לפני סיום
אז איך בעצם משתמשים בספארק טורו?
החוכמה היא למצוא את המשפיענים והמקורות הרלוונטיים לקהל היעד שלכם. זה יכול להיות בהתבסס על אחוז קהל היעד שמתאים ביותר למקור; או לפי נתונים מספריים יותר יבשים כגון כמות מנויים ליוטיוב וכן הלאה. את כל המקורות הללו ניתן להכניס לרשימות מסודרות בחשבון שלכם, ולאחר מכן לפנות אליהם.
בנוסף ספארק טורו מציע מספר כלים בחינם – כגון Trending, העוקב אחרי הדיבור בטוויטר בנושאי שיווק דיגיטלי; חשיפת חשבונות טוויטר מזויפים; וכן SparkScore המודד את מידת ההשפעה האמיתית שיש לחשבון טוויטר מסוים.
חוץ מהכלי עצמו, ראנד כותב פוסטים מרתקים על תחום השיווק והדיגיטל בבלוג של האתר. שווה לקרוא שם מדי פעם ואפילו להירשם לעדכונים, כי האיש מביע דעות חדות וחריפות על המתרחש כיום בתעשיית הדיגיטל – בדגש על המונופולים שאוחזים את התעשייה בקצות אצבעותיהן.
מה דעתכם/ן? אשמח לשמוע בתגובות!