מסעות הלקוח והמשפכים השיווקיים שהם עוברים, הופכים למסובכים משנה לשנה. מחקר שבוצע על ידי גוגל חושף חמישה טרנדים שהחלו ב-2019, וצפויים להמשיך גם אל תוך 2020:
- מסעות הלקוח הופכים ליותר ויותר מורכבים.
- ערוצי מדיה חדשים מגיחים אל העולם הדיגיטלי.
- סיפוק צרכים מיידיים חשוב יותר מנאמנות.
- תעשיות מסורתיות עוברות לדיגיטל.
- הסטנדרטים עולים בנושאי פרטיות.
מגמה 1 – מסעות הלקוח הופכים יותר מורכבים
ככל שמתרחבים נקודות ההשקה, אפיקי השיווק והבחירות הנתונות לצרכן – כך מסע הלקוח הופך להיות יותר מורכב, מבולגן ודומה יותר למסע חיפוש אחר שאריות מאשר זליגה במשפך מסודר.
הצרכן יכול להגיח אל תוך המשפך השיווקי בכל שלב, והוא ממש לא חייב להתחיל מלמעלה כפי שנדמה. במקביל הוא מקפץ בין האונליין לאופליין – והאתגר של אנשי שיווק לעשות סדר בבלגן, מעולם לא היה קשה יותר מאשר כיום.
אנשי שיווק נוטים לחשוב שחיפוש נמצא בשלבי המשפך התחתונים יותר; אבל יש סבירות שווה שאנשים יבצעו חיפושים גם בשלבים המוקדמים במסע הלקוח, בחיפוש אחר דילים, רעיונות והשראה:
- חיפושי מובייל המכילים “רעיונות” + “פשוטים” צמחו ביותר מ-60% בשנתיים האחרונות (לדוגמה: רעיונות פשוטים לארוחת ערב, רעיונות פשוטים לתחפושת, רעיונות פשוטים לציור).
- חיפושי מובייל עם הביטוי “אישי” צמחו ביותר מ-60% בשנתיים האחרונות (לדוגמה: מתנות אישיות, שמיכות אישיות, שרשרות אישיות).
- כמו כן חלה עלייה של יותר מ-90% בחיפושי מובייל הקשורים לאפליקציות קופונים / מתנות.
גם ב-2019 נמשכה מגמת ריבוי הערוצים:
- 83% מהצרכנים בארצות הברית שביקרו בחנות בשבוע האחרון, משתמשים בחיפוש אונליין לפני שהם מגיעים לחנות.
- כ-45% מהצרכנים בעולם קונים אונליין ואוספים את המוצר בחנות.
- יותר מ-55% מהצרכנים משתמשים בסרטונים אונליין בעודם קונים בחנות.
מגמה 2 – ערוצי מדיה חדשים מגיחים אל הדיגיטל
שדה המדיה ממשיך להתרחב ולהתפתח – משימוש גובר בפודקאסטים וסרטונים, ועד טכנולוגיות חדשות כגון מציאות רבודה והפעלה קולית. קהלי היעד שאנשי השיווק רוצים לטרגט, מעולם לא היו יותר מחוברים מאשר כיום.
למרות זאת, קצת יותר קשה לדעת בדיוק היכן קהלי היעד מבלים את זמן האונליין שלהם. ככל שהרגלי צריכת המדיה משתנים, על אנשי השיווק להיות יותר מיודעים היכן נמצאים קהלי היעד שלהם.
ב-2019 אנשים פנו יותר ויותר לחיפוש תמונות, לקבלת רעיונות והשראה:
- חיפושי מובייל עבור “חיפוש תמונות” גדלו ביותר מ-60% בשנתיים האחרונות.
- 50% מהקונים אונליין אמרו שתמונות עזרו להם להחליט מה לקנות.
- 53% מהקונים אונליין אמרו שתמונות היוו עבורם השראה לביצוע רכישה.
חשיבותם של סרטונים ממשיכה לגדול, כמו גם הדרכים בהן אנשים צופים בסרטונים:
- זמן הצפייה בסרטונים הקשורים לקניות ביוטיוב ארה”ב, תפח ביותר מפי 5 בשנתיים האחרונות.
- בשלוש השנים האחרונות, מספר ערוצי היוטיוב עם יותר ממיליארד צפיות צמח פי 5.
- 70% מסך זמן הצפייה הגלובלי ביוטיוב מתרחש בסמארטפונים ובטאבלטים.
גם צורות אחרות של צריכת מדיה צוברות תאוצה ופופולריות, ובהן הפעלה קולית, פודקאסטים וסרטונים אונליין במכשירי טלוויזיה:
- 27% מסך אוכלוסיית האונליין בעולם, משתמשים בחיפוש קולי בנייד.
- זמן הצפייה בסרטוני יוטיוב במכשירי טלוויזיה, כבר עבר את סף 250 מיליון שעות ליום ברחבי העולם.
- חיפושי מובייל עבור פודקאסט/ים צמחו ביותר מ-80% בשנתיים האחרונות.
השימוש במכשירים קוליים ממשיך לגדול, ככל שהמכשירים הופכים רלוונטיים לחיי היומיום שלנו:
- בשנה האחרונה, כמות משתמשי גוגל אסיסטנט הפעילים צמחה פי 4.
- אנשים השתמשו בגוגל הום כדי לחפש יותר מ-16 מיליון מתכונים בעונת החגים האחרונה (בעולם הנוצרי), ויותר ממיליון חיפושים מתוכם בוצעו ביום חג המולד.
- גוגל אסיסטנט נמצא כעת ביותר ממיליארד מכשירים.
מגמה 3 – סיפוק צרכים מיידים הפך לחשוב יותר מנאמנות למותג
המלחמה החדשה של מותגים היא להיות שם עבור הלקוחות, ולתת מענה לצרכים המיידיים שלהם. המנצחים יהיו אלו שיחסכו לאנשים זמן, ויתנו להם את מה שהם צריכים מהר ככל האפשר:
- 75% ממשתמשי סמארטפון מצפים לקבל מידע מיידי בזמן שימוש במכשיר.
- כמחצית מכל הקונים מוודאים את זמינות המלאי לפני שהם מגיעים לחנות.
- חיפושי מובייל הכוללים “הכי טוב” + “עכשיו” צמחו ביותר מ-125% בשנתיים האחרונות (לדוגמה: המבצעים הכי טובים עכשיו, הטלפון הכי טוב שיצא עכשיו, המניות הכי טובות להשקעה עכשיו וכן הלאה).
הנתון הבא רלוונטי בעיקר לדוברי אנגלית: חיפושי “קרוב אליי” גדלים כמעט בכל קטגוריה, כולל שילוב של חיפושים בעלי כוונה לוקאלית:
- חיפושי מובייל בנוסח “חנות פתוחה קרובה אליי” צמחו ביותר מ-250% בשנתיים האחרונות (לדוגמה: מכולת פתוחה קרוב אליי, חנות חלפים פתוחה קרוב אליי וכן הלאה).
- גם חיפושי מובייל נוסח “איפה לקנות” + “קרוב אליי” צמחו ביותר מ-200% בשנתיים האחרונות (לדוגמה: איפה לקנות פרחים קרוב אליי, איפה לקנות בולים קרוב אליי וכן הלאה).
- חיפושי מובייל של “במבצע” + “קרוב אליי” צמחו ב-250% מדי שנה בשנתיים האחרונות (לדוגמה: צמיגים במבצע קרוב אליי, בתים במבצע קרוב אליי).
- גם חיפושי מובייל המכילים “ביטוח קרוב אליי” צמחו ביותר מ-100% בשנתיים האחרונות; בנושא בנקים צמחו ב-60%, ובנושא תיקונים צמחו ב-110 אחוזים.
מגמה 4 – תעשיות מסורתיות עוברות לדיגיטל
ב-2019 חל גידול משמעותי יותר במעבר של תחומים מסורתיים לדיגיטל, ככל שאנשים הגדילו את החיפושים והקניות שלהם אונליין.
בתחום המזון:
- חיפושי מובייל עבור “אפליקציית מכולת” צמחו ביותר מ-900% בשנתיים האחרונות.
- 75% מהקונים מוצרי מזון אונליין, נשארו עם הספק שאותו ניסו אונליין בפעם הראשונה.
- רק 3% מסך קניות המזון בארצות הברית מתרחשים אונליין, אך חדירת האיקומרס לתחום צפויה לגדול פי 3 בעשר השנים הבאות.
בתחום הרכב:
- חיפושי מובייל עבור “רכב/משאית/מסחרית” + “הכי טוב/ה” צמחו ביותר מ-55% בשנתיים האחרונות.
- זמן הצפייה במובייל בסרטוני טסט לרכב ביוטיוב, צמחו ביותר מ-70% בשנתיים האחרונות.
- חיפושי מובייל של “רכב/ים חשמלי/ים” צמחו ביותר מ-85% (לדוגמה: רכבים חשמליים, תחנת טעינה לרכב חשמלי וכן הלאה).
בתחום הפיננסים:
- חיפושי מובייל הקשורים לתכנון וניהול פיננסי צמחו ב-70% בשנתיים האחרונות.
- חיפושי מובייל של “תשואה גבוהה” צמחו יותר מפי 2 בשנתיים האחרונות (לדוגמה: השקעות תשואה גבוהה, אגרות חוב בתשואה גבוהה וכן הלאה).
- גם חיפושי מובייל של “כרטיס/י אשראי הכי טוב/ים” צמחו ביותר מ-70 אחוזים.
מגמה 5 – שיפור הסטנדרטים בנושאי פרטיות ודיגיטל
ב-2019 הסתבר שפרטיות המשתמש, אמון ורווחה הולכים יד ביד עם פרסום יעיל. כדי להצליח, אנשי שיווק צריכים לעבוד כדי להרוויח את אמון הצרכנים; זאת על ידי העלאת הסטנדרטים הנהוגים בתעשייה, וכן על ידי מתן כלים ותובנות שיסייעו לצרכן לנהל את רווחתו הדיגיטלית:
- ב-2018 אנשים נכנסו כ-2.5 מיליארד פעמים לחשבונות הגוגל שלהם, בחלקים הקשורים להתאמה אישית של מודעות הפרסום.
- החיפושים אחר my activity (לוח הבקרה שמאפשר לשלוט במידע הנאגר עלינו בגוגל) צמחו פי 6 מאז 2016.
- 67% מההורים מודאגים מכמות הזמן שילדיהם מבזבזים על מכשירים ומסכים.
- זמן הצפייה בסרטונים הקשורים ל”רגיעה” צמח ב-80% בשנה האחרונה.
- מאז היוולדו של הפיצ’ר “צא להפסקה” ביוטיוב בשנה שעברה, נשלחו יותר ממיליארד הודעות.
רגע לפני סיום
האם יצא לכם לראות את השינויים הללו בפעולה? האם נדרשתם לשנות את הקמפיינים ואפשרויות השיווק בהתאם? נשמח לשמוע על ניסיונכם בנושא.