[box type=”note”]אז מה היה לנו בשבוע החולף? בתחילת כל שבוע נביא כאן חדשות דיגיטל עם רשימת הפוסטים המעניינים ביותר שמצאנו בבלוגספירה המקומית והעולמית בנושא קידום אתרים, שיווק באינטרנט ומדיה חברתית. כך תוכלו ליחשף מידע מעניין נוסף שאנחנו לא מספיקים לסקר כאן במהלך השבוע. [/box]
עוגיפלצת מתהפך בקברו – מהפכת העוגיות פוגעת בפרסום הדיגיטלי
בקיץ 2017 הודיעה אפל על מחיקת עוגיות צד שלישי מדפדפני ספארי, פעולה שנועדה לשמור על פרטיות המשתמשים ונקראת מאז ITP – Intelligent Tracking Prevention. העוגיות יפסיקו לעקוב אחרי 24 שעות, ויימחקו כליל אחרי 30 יום.
כדי לטפל בחידלון המעקב, גוגל יצאה עם מבחר פתרונות, כגון מערך GTAG ו- Conversion Linker שנתנו מענה לבעיה הכאובה. אבל מאז עברו הרבה שוקולד צ’יפס בעוגיות שלנו, ובפברואר 2019 דפדפני ספארי של אפל שוב שודרגו. הפעם גם עוגיות צד ראשון נפלו חלל – והן יימחקו לאחר 7 ימים ללא פעילות (עדכון ITP 2). לחגיגת העוגיות הזו תצטרף בקרוב גם פיירפוקס, שביחד עם אפל מגיעה לנתח דפדפנים משמעותי יחסית.
אבל מסתבר שזה לא נעצר שם. בוועידת I/O האחרונה של גוגל (8-10 במאי), הוכרז שגם דפדפן כרום מצטרף לחגיגה – ויתחיל לחסום עוגיות צד שלישי. אומנם זה לא יקרה אוטומטית ורטרואקטיבית, והמשתמש יצטרך לבחור ידנית האם למחוק עוגיות ומאיזה סוג; אבל עדיין זה בבחינת ירייה ברגל עבור גוגל, שמתפרנסת מהפרסום הדיגיטלי שרובו מוחזק בן ערובה בידי עוגיות.
מה זה אומר לגבי מידע אנליטיקס לסוגיו?
מכיוון שזמן החיים של העוגיות מתקצר משמעותית, הנתונים יעוותו במידה מסוימת:
- כנראה שנראה יותר יוזרים חדשים (New Users) לעומת פעם.
- ביקורים (Sessions) והמרות (Conversions) ישויכו לתנועה ישירה יותר מאי פעם.
- היכולת לבנות קהלי רימרקטינג תיפגע משמעותית.
- ספירת ההמרות באופן כללי צפויה לפחות.
מה הפתרון?
לצערנו הרב כנראה שעדיין אין פתרון מקיף. אם לא מספיק שהעוגיות עצמן הן לא הכלי הכי אמין למדידה, כל העדכונים הללו הופכים אותן לבעייתיות שבעתיים. גוגל היא הנפגעת העיקרית פה, למרות שגם פייסבוק עלולה לספוג מכה כלשהי (חלון ההמרות הדיפולטיבי הוא 28 יום, אבל העוגיות נמחקות תוך 7 ימים).
אם כך מדוע גם גוגל מצטרפת לחגיגה ומוחקת עוגיות צד שלישי מהדפדפן? כנראה כדי למנוע נזק חמור הרבה יותר כגון הפרת פרטיות, אמינות מול המשתמשים ועוד.
המאמר המלא במקאן דיגיטל >>>
תוצאות חיפוש חדשות בגוגל
גוגל עושה רבות כדי שהתוצאות הממומנות ייראו כמה שיותר טבעיות למשתמש, ויגדילו את ה-CTR לצד שאר פרמטרים חיוניים. איך היא עושה זאת? על ידי שינוי הנראות שלהן, כך שייראו יותר דומות לתוצאות האורגניות (שגם הן עוברות שינוי – מייד ניגע גם בזה).
אם עד היום כל תוצאה ממומנת הודגשה בכיתוב AD ירוק לצד כתובת ה- URL, אז החל מאוטוטו הכיתוב והכתובת יהיו צבועים בשחור – ללא הריבוע סביב המילה AD. כמו כן שורת הכתובת תמוקם בראש המודעה ולא תחתיה (ראו תמונה מצורפת). השינויים יתרחשו ראשית במובייל בימים הקרובים, ולאחר מכן יזלגו גם לדסקטופ.
שינוי נוסף יבוצע בתוצאות האורגניות: לצד כל תוצאה אורגנית, שגם בה ה-URL יעבור למעלה ויהיה שחור במקום ירוק, ניתן כעת להציג לוגו לבחירה (סוג של פביקון).
איך עושים זאת? ב- HEAD של עמוד הבית מוסיפים את התג הבא, יחד עם קישור ללוגו הרצוי:
<link rel=”shortcut icon” href=”/path/to/favicon.ico”>
ההנחיות המלאות, כולל גודל רצוי, נמצאות באתר התמיכה של גוגל.
לידיעה המלאה בבלוג של גוגל >>>
גוגל מאחדת את כל שירותי התיירות שלה תחת המותג Trips
אם עד היום החיפושים והתוצאות עבור טיסות, מלונות וטיולים הופיעו בגוגל בנפרד – לאחרונה כולם אוחדו לפלטפורמה אחת בשם Trips (לא להתבלבל עם Google Trips – שמה של האפליקציה). בכך משלימה גוגל את השתלטותה רבתי על התיירות העולמית, תעשייה בשווי של 8.8 טריליון דולר (נכון ל-2018, מקור: פספורט ניוז).
שירות טריפס המאוחד מאפשר לחפש ולהזמין טיסות, בתי מלונות, טיולים וחבילות במאות יעדים, ולתכנן את הטיול שלכם על גבי פלטפורמה אחת. לאחר החיפוש, המשתמש עובר דרך מספר מסכי השוואת מחירים בין ספקים כגון הוטלס, בוקינג, חברות תעופה ועוד. כמו כן אפשר לעקוב אחר שינויים במחירי טיסות באופן דינמי.
אין ספק שמדובר בתחרות עצומה ובעייתית לספקים בתחום – במיוחד בחו”ל, שם החדירה של השירות אגרסיבית שבעתיים מאשר בגוגל ישראל (פה אנחנו רואים רק את גוגל טיסות בדרך כלל). למרות זאת נשמעות טענות שהמחירים המוצגים בשירות לא בדיוק מהזולים ביותר, מה שאולי מאפשר לחברות התיירות להמשיך להוות חלופה נכון לעכשיו. ימים יגידו.
באידו, מנוע החיפוש של סין, הידרדר תוך שנה
תוך שנה קצרה בלבד, באידו הסינית עברה מרווח של 972 מיליון דולר להפסד של 47 מיליון דולר, כך דווח בכלכליסט. לאחר נטישת גוגל ב-2010 שלטה באידו ב-90% מהשוק בסין, אך מכיוון שסירבה לעמוד בקצב השינויים – מצבה הידרדר פלאים.
ראשית, הענקית הסינית סירבה להיכנס לעידן המובייל, וכיום ירד נתח השוק שלה לכדי 70% (עדיין גדול מאוד, אבל מהווה ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות). ככל שהאפליקציות משתלטות ודוחקות את הרשת הפתוחה, כך יורד חלקה של באידו ונעלם. עוד פספוס משמעותי היה הסירוב להטמיע את אלגוריתם המלצות התוכן של בייטדאנס, חברת האם של אפליקציית TikTok (בין היתר), שכיום מוערכת במיליארדי דולרים.
גוגל, לעומת זאת, השכילה לא רק להיכנס לעידן המובייל – אלא ממש להוביל אותו ולקבוע טרנדים בתחום.
מה יהיה בעתידה של באידו? נמשיך לעקוב.