האם שירות Home Service Ads של גוגל הוא מזימה זדונית או התפתחות חיובית?

רועי חן
handyman

לפני כמה שבועות, פורסמה כאן בבלוג ידיעה על שירות חדש של גוגל עבור בעלי מקצוע שמגיעים לבית, שנקרא Home Service Ads. לאחר שקראתי אותה, רציתי לתת לכם את האינפוט שלי בנושא, ובמיוחד להפנות את תשומת לבכם למשמעויות השירות הזה, שאסור שיעברו מתחת לרדאר.

את המאמר הזה מן הראוי שנפתח בהסבר קצר על האתר yelp, אותו ודאי חלקכם מכירים. אתר yelp צבר תאוצה בשנים האחרונות כמקור מהימן לביקורות על עסקים ובדגש על אנשי מקצוע בתחום נותני השירות. בסקר שהוזמן על ידי yelp ושנעשה על ידי מכון הסקרים בינ”ל Nielsen, נקבע כי 77% מהלקוחות הזקוקים לאיש מקצוע, פונים לחפש באתרים המציגים ביקורות של גולשים. ואכן, אתר yelp ביסס את מעמדו כאתר שיודע להציג ביקורות אותנטיות ולסנן ביקורות לא אותנטיות.

וכך, במשך השנים האתר הלך וצבר מעמד חיובי בקרב הגולשים וזוכה לדירוגים גבוהים בכל רחבי ארה”ב בתוצאות חיפוש טבעיות. אם בעבר הצרכן האמריקאי היה “תמים” והזמין אנשי מקצוע מתוצאות החיפוש שגוגל סיפקה לו, אם בממומן ואם באורגני, כך חלק ניכר מאותו הקהל גם נכווה קשות בידי אנשי מקצוע שרלטנים, שיותר משעזרו לו בפתרון הבעיה, היו שם כדי לרושש אותו כספית ולהשאיר אותו מצולק ורוגז – ואותם “אנשי מקצוע” הגיעו לאחר שחיפש בגוגל.

מתוך היכרות עמוקה של תחומי השירות בארצות הברית, הייתי עד לתמימותה של גוגל כאשר אפשרה פרסומים ממומנים של חברות מנעולנים בשרות AdWords והעשירה את קופתה במיליונים רבים של דולרים לאורך שנים – אך לא הפסיקה את פרסומם גם לאחר שנעשו אין ספור תוכניות תחקירים טלוויזיוניות על שרלטנים למיניהם – אלא רק לאחר התערבות של רשויות החוק הפדרליות כנגד אותן חברות. גוגל המשיכה בשלה, כמונעת מתאוות ממון, והציגה מודעות של כל המרבה במחיר ללא קשר האם מדובר באדם פרטי, בחברה לגיטימית, או בשרלטנות המונעת מתאוות בצע.

במאמר זה, אתמקד בעיקר בשרות גוגל לעסק שלי, או בשמו המקובל – גוגל לעסקים, בשינוי האבולוציוני שנעשה בו לאחרונה ומה השלכותיו על תחומים הקשורים אליו ישירות.

מסן פרנסיסקו תצא תורה

כאמור, את ה-Home Service Ads גוגל התחילה ליישם כפיילוט באזור סן פרנסיסקו והיא מתמקדת בו במודעות פרסום ממומנות של חברות בתחום נותני השירות, כאשר לאחרונה השירות החל לזלוג למספר מדינות נוספות בחוף המזרחי של ארצות הברית. עד כאן הכל בסדר, זה ידוע שמסן פרנסיסקו יוצאת תורתה של גוגל ומשם מתפשטת הלאה אל רחבי הגלובוס הגוגלי. אולם, בפיילוט הנ”ל שגוגל מקדמת, נוצר תקדים שלעולם לא היה ומהווה חדשה מרעישה, המשלבת בין תחום הקידום הממומן לבין תחום קידום האתרים האורגני.

במסגרת ה”פיילוט” גוגל דורשת – במסווה של מאפשרת – להופיע באופן מודגש בשירות של Home Services שלמעשה הוא אבולוציה של גוגל עסקים ולשלבו בתוצאות חיפוש ממומן בצורת קרוסלה. גוגל מתחייבת למיקום גבוה ומודגש לעסקים אשר נחשבים “לגיטימים” ועומדים בקריטריונים מבחינת רישיונות עבודה וביטוחים ולפיכך גם מתייגת אותם בסימון וי ירוק ובכיתוב נלווה – Google Guaranteed.

“Hello, this is Bette from Google Corporate, I’m definitely from Google – this is not a scam! What we’re doing is we’re reaching out to companies like yours and we’re asking for your help. What we’re trying to do is get rid of all those fraudulent ads that are out there that are going around taking money from good companies like yours”

גוגל עסקים בנו שירות שבו גוגל מאפשרת לכל בעל עסק להופיע בתוצאות חיפוש טבעיות, באזור השירות שלו וללא עלות, ובנוסף גם בווייז, בגוגל מפות ובגוגל פלוס. השירות מהווה יתרון משמעותי באפשרות להציג את העסק, ומהווה השפעה גדולה על חזות העסק בגוגל וגם על הקידום הטבעי של אתרי אינטרנט בתוצאות חיפוש רלוונטיות. לכן, אם כבעל עסק כרטיס העסק שלך מופיע במילת חיפוש באזור מוגדר, כך גם סביר שהאתר שלך זוכה לחשיפה בקישור שמופיע בכרטיס העסק ואם האתר עומד בקריטריונים בסיסיים של מנועי החיפוש, אז הוא גם מקבל תעדוף בתוצאות חיפוש הטבעיות שמופיעות בהמשך הדף.

איך הכל התחיל?

ההיסטוריה של גוגל עסקים בארצות הברית רוויית מלחמת מוחות בין ספקי שירות לבין השירות הכה “כן” שגוגל רוצה לספק ללקוחותיה. אם כמעט לפני עשור, כשטלפונים סלולריים החלו להתבסס על שירותי מיקום וג’י.פי.אס, או אז ניתן היה להעלות נקודות לגוגל מפות ללא כל בעיה – וכך אכן היה: אם חיפשנו מנעולן בארצות הברית, היו מתקבלות תוצאות על המפה המעידות על עשרות, אם לא מאות, מנעולנים ברדיוס של קילומטר סביבנו. ובמשך הזמן כשגוגל ניסתה לנווט ולשפר את השירות בעזרת גלויות לאימות המיקום של העסק, אז גם את זה ניתן היה לעקוף על ידי מספר פעולות מתוחכמות. בגוגל הבינו כי השירות לעולם לא יאפשר לעמוד עין בעין ביחס לשאיפה של החברה לספק מידע רלוונטי לגולשים וללא יכולת להתערב אנושית בנעשה במנוע החיפוש הטבעי.

מכאן, הגענו לעת הנוכחית ולשירות Home Services ובו נותני השירות בתחומים מקצועיים, כגון מנעולנים, מתקיני חניות מקורות, שרברבים, טכנאי מיזוג אוויר ועוד, ייאלצו לספק לגוגל מסמכים התואמים את דרישות החוקיות של כל מדינה בארצות הברית, שלרוב מסתכמים ברישיון עבודה וביטוח – במקביל לאישור המיקום על ידי גלויה (במידת הצורך).

למה גוגל מתחייבת ב-“Guarantee”?

במסגרת התהליך הנ”ל, גוגל פונה ישירות אל בעלי המקצוע. בין אם מדובר בחברות גדולות ומבוססות או בכאלו אשר עובדים כעסקים קטנים ואשר סיפקו את כתובת ביתם כנותני שירות אזוריים – הפנייה נעשית על ידי עובדי גוגל, המכונים “גוגלרים”, ומציעה להם להופיע בראש הדף של תוצאות החיפוש (כרגע ללא עלות) ורק אם רק יעמדו בתנאי הסף ויספקו לגוגל רישיונות עבודה וביטוחים מתאימים.

הנה מספר דברים שנאמרו ע”י נציגה של גוגל לבעל מקצוע באשר למה גוגל מתחייבת:

  • לשים את העסק בראש עמוד תוצאות החיפוש.
  • “We’re gonna guarantee your work up to $2000”: לא ברור מה משמעות המשפט, שנאמר ע”י גוגלרית בשיחת טלפון, אך בתרגום יבש לעברית – גוגל תבטיח את העבודה שלך עד $2000.
  • “Background check and reputable, as well as employees’ reputable”: גוגל מבצעת על חשבונה בדיקה של עבר פלילי (background check) לאותו בעל מקצוע ולעובדיו! גם בדיקה זו נעשית ללא עלות, כלומר על חשבונה של הענקית!

אז על מה כל הרעש, אתם שואלים?

ראשית, זו הפעם הראשונה שגוגל משפיעה באופן אנושי ומוצהר ומבצעת סלקציה בין עסקים בתוצאות חיפוש ממומנות וסביר שלכך יהיו השלכות אף על תוצאות החיפוש האורגניות! מעשית זה מאפשר לגוגל לדעת באופן מאוד מפולח מי הם העסקים החוקיים ותיאורטית זה מאפשר לענקית לדחוק מתוצאות החיפוש כל חברה או בעל מקצוע שלא נחשבים כ”חוקיים” בעיני החוק. מדובר בתקדים שטרם נראה כמותו – ומסתבר שהדבר עומד בראש מעייניה של גוגל – והחברה משקיעה הון על הון אנושי, שיוצר קשר ומלווה את בעלי העסקים לאורך התהליך ובסוף גם מאשר את חוקיותם. ומכאן עולה השאלה – האם גוגל מודה בטעויותיה לגבי מערכת ה-AdWords או אף מטילה ספק באלגוריתם של מנועי החיפוש שלה?

חשוב לציין, כי אלו אשר יעמדו בקריטריונים, יוצגו בראש הדף במיקום המוקצה לתוצאות הממומנות ובתצורת קרוסלה מודגשת. לעת עתה, עדיין מופיעות בהמשך הדף תוצאות חיפוש אורגניות של גוגל עסקים:

locksmith organic and ads

 

אך כפי שניתן לראות במידע רשמי של גוגל על שירותי Home Services – ומוצג בתמונה המצורפת – נראה כי מה שמופיע אלו תוצאות חיפוש טבעיות ולצידן Google Guaranteed. כנראה שאין פה טעות וגוגל רומזת שבשאיפתה לעתיד, כנראה שכך ייראו תוצאות החיפוש הטבעיות של גוגל עסקים.

ראו צילום מסך מדף הסבר של גוגל על שרות Home Services:

locksmith ads

 

SEO ז”ל?

אין ספק שהאג’נדה הנוכחית של גוגל גורסת כי ברצונה לשלוף בפינצטה את העסקים הלגיטימיים, להסמיך אותם בפני הגולשים ככאלו שגוגל מאשרת אותם ובכך, כמובן, למקסם הכנסות מהמודל של גוגל AdWords ולדחוק עוד קצת מטה את תוצאות החיפוש הטבעיות; וכן למשוך חזרה את אמון הגולשים שנפגעו בעבר ובוחרים כיום לחפש שירותים באתרים כגון yelp מאשר “להאמין” לגוגל.

אנחנו על המפה ואנחנו לא נשארים על המפה!

שאלה שחייבת התייחסות היא מה תהיה ההשפעה של המהלך על פרנסתם של אלפים ואולי יותר: בעלי מקצוע המספקים שירותים הוגנים ומסורים ללקוחותיהם, אבל לא עומדים בקריטריונים המחמירים של חוקיות?

להזכירכם, ארצות הברית היא מדינת מהגרים ומהגרים רבים מתפרנסים מעבודות מקצועיות, אך במצבם החוקי אין ביכולתם “לגייר” את העסק. יש לשער כי התהליך יהווה מכה אנושה לאותם בעלי מקצוע אשר גוגל מתייגת כ-“fraudulent” (רמאים), שבהם ישנם גם רבים וטובים אשר מתפרנסים בכבוד, אך ללא רישיונות וביטוחים ולאורך שנים.

אין ספק שהמהלך שגוגל עושה “מקדם” מוסר ואתיות כלפי הגולשים, אך מייצר השלכות מרחיקות לכת, המקדמות מועדון סגור של בעלי מקצוע לגיטימיים בלבד, שללא ספק יהווה מצע לריכוזיות בתחום נותני השירות, מה שעלול לעודד עליית מחירים לצרכנים ושירות מסורבל יותר ושלא בהכרח ישרת את הצרכן.

הניסיון של גוגל הוא לייצר אמת אחרת, דיכוטומית להפליא, שבגישתה מנסה לבער את העסקים ה”לא לגיטימיים” ממנועי החיפוש ולאפשר נפח עבודה רב לאלו אשר כן עומדים בקריטריונים. מהלך זה הוא לא פחות מהצהרה בומבסטית שטוענת – טעינו, התעשרנו, לא לקחנו אחריות, אך הפנמנו כי איבדנו את אמון הגולשים ומכאן והלאה אנו מתערבים באופן אנושי בכדי לסדר את הבלגן שיצרנו – ואם נעמיק במסקנה – הבלגן שהאלגוריתמים ומערכת הפרסום הלא מפוקחת של גוגל, יצרו עד כה.

ומי עוד צפוי שייפגע?

עוד תחום שסביר בהחלט שיפגע הוא תחום ה-affiliates. בתחום נותני השירות בארצות הברית ואף בארץ, נוצרה שיטת עבודה בין אלו המבצעים את העבודות לבין אלו המספקים להם את העבודות. איש מקצוע בתחום מסוים, לא מכיר ולא יודע איך לקדם עצמו ברשת ולכן נוצר תחום המספק פרנסה למקדמי אתרים ומפרסמים, כאלו המקדמים שירותים ברחבי הרשת ואשר את הקריאות עצמן מעבירים לבעלי מקצוע מוכשרים שיודעים לתת שירות, אך ללא ידע בסיסי בפרסום ממוקד. השילוב הזה יצר מערכות יחסים המורידות מאיש המקצוע את הצורך להתעסק עם נכסים דיגיטליים, פרסומים, תקציבים, ניהול וכו’. תמורת השקט הזה, הוא זוכה להתמקד בעבודה ומאפשר לעצמו מקורות עבודה מרובים ואשר להם הוא משלם על פי עלויות שנקבעות בינו לבין מי שסיפק את העבודה.

עולות עוד מיני שאלות רבות באשר לשינוי זה, חלקן נוגעות בהיבטים מוסריים – כמו, העובדה שגוגל תאצור מידע על עבר פלילי של אנשים, תדע את כמויות העובדים בעסק ומחזורים כספיים – כלומר, פורצת גבולות המחייבים כל בעל מקצוע שרוצה להתפרנס, לעמוד כערום ועריה בתמורה לפרנסתו. עולות גם שאלות בתחום קידום האתרים: איך התהליך הזה ישפיע על אלפי אתרים המקודמים בתוצאות החיפוש הטבעיות – והאם עדיין יהיה אפשר לשווק נותני שירות באופן ממומן בשרות AdWords, אם הם לא תואמים את הדרישות החדשות של גוגל?

קצת מפחיד לחשוב על זה, אך התחושה היא שבמהלך זה גוגל מעוניינת לסגור את הצוהר על תחום ה-SEO הקשור למציאת נותני שירות; יחד עם זאת, סביר להניח כי תאפשר לקדם אתרים של אלו העומדים בדרישות, אינדקסים אמינים ואתרי מאמרים מקצועיים, בכדי למלא את החלל שייווצר. קחו בחשבון שאם בארז(ים) נפלה שלהבת, אז מה יעשו כל “אזובי האינטרנט”? כנראה שכל האינטרנט ישתנה.

סוף דבר

בעבר, גוגל התהדרה במוטו “Don’t Be Evil”. כדי להבין את הכוונה צריך לרדת לעומקו הסמנטי של המשפט. אל תהיה רשע, לא מחייב בשום צורה להיות טוב. ההפך, אפשר להיות בהכרח לא טוב וגם לצאת לא בסדר ולהיות תאב בצע וכל זאת זה עדיין לא מתקרב לרשעות. התרגום של Evil הוא “רוע, אכזריות וזדון” ולכן קל וחומר שרשעות תהיה קו אדום – Evil. בצע כסף זה ביזנס, לא רוע, ולאורך שנים ארוכות גוגל פעלה בדיוק בצורה הזו – ולא התנהלה ברשעות.

עצם העובדה שגולשים איבדו אמון במנוע החיפוש, נובעת בראש ובראשונה מתוך רצונה של גוגל להרוויח וכמה שיותר, אך לא באופן מרושע. עלויות “הקליקים” בגוגל אדוורדס בארצות הברית הגיעו לסכומים בלתי נתפסים, הניבו לחברה רווחים אדירים וחייבו את בעלי המקצוע לייקר מחירים כדי להצדיק את עלויות הפרסום. וכעת, כשהגולש הממוצע מדיר הקלקות ופונה לאתרים אמינים עם ביקורות אותנטיות ושנצברו לאורך שנים של דבקות בעקרון של – Be Good! גוגל לוקחת אוויר, בועטת בדלי ואף הופכת את הקערה על פיה – ולא בגלל שחשוב לה לשפר את אמות המידה המוסריות שלה, אלא כי האבולוציה של הגולשים מחייבת אותה להשתנות ולזכות בחזרה באמון הגולשים עם הסיסמא “Google Guaranteed!”.

ולסיום, קבלו טיפ ממש שווה בגוגל עסקים שיאפשר לכם, בלינק אחד, לשלוח לקוחות ישירות לדף דירוג העסק:

  • גוגל מעודדת עסקים לאפשר קידום של ביקורות בעמוד העסקי על ידי לקוחות, בכך שהיא מאפשרת ליצור קישור ייעודי אותו ניתן לשלוח בהודעת טקסט ושלחיצה עליו תוביל את הגולש לדף העסקי – ישירות לאפשרות דירוג הכוכבים וכתיבת הביקורת. איך עושים? כנסו לקישור הבא: https://developers.google.com/places/place-id
    הזינו את שם העסק שלכם כפי שמופיע בגוגל עסקים ולאחר מכן יופיע לכם קוד דומה לזה: ChIJj61dQgK6j4AR4GeTYWZsKWw.
  • את הקוד מעתיקים ומדביקים בסופו של ה-url הבא:
    https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  • בדקו שזה אכן עובד. לאחר מכן מומלץ לקצר את כתובת ה-URL בשרות Google URL Shortener וכך יצרתם לינק שישמש אתכם לקבלת ביקורות באופן היעיל ביותר.

חידשתי לכם? סקרנתי אתכם? מה אתם חושבים על כל הנושא הסבוך הזה? כתבו לי בתגובות ואשמח להמשיך ולדסקס!

נכתב על ידי
היי, אני רועי. צמחתי בעולם ה-SEO, אי אז בימים, מ”הגטאות” של האינטרנט ועד להיותי היום כמתמחה בהקמה וניהול של אתרי סחר. חסיד של תנועת ה-Growth Hacking, מכור חזק לתחום השיווק הדיגיטלי ובעיקר – אוהב ליצור ולצרוך שורות בעברית ובאנגלית ולא מתבייש בזה. בתפקידי כיום, אני משלב ידע ונסיון של שנים בתחום השיווק הדיגיטלי, מה שמקנה לי הבנה אסטרטגית המבוססת על ידע ונסיון טקטי. התכונה הבולטת בי היא היכולת להעביר מסרים מילוליים, החל ממיקרו קופי מקורי ועד למאמר מקצועי וענייני. אשמח להכיר לעומק: בלינקדין, או במייל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

4 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

4
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.