לידיעה המקורית ב-Search Engine Land
השלמה אוטומטית של טקסט היא טכנולוגיה יעילה מחד ובעלת פוטנציאל להסתבכות רצינית מאידך. לכל אחד מאיתנו יצא להתחיל חיפוש תמים בגוגל רק כדי שפונקציית ההשלמה האוטומטית של מנוע החיפוש, ה-Autocomplete, תציע לנו להשלים אותו לצירוף מילים מוזר במקרה הטוב ומזעזע במקרה הרע.
אך כעת גוגל בוחנת דרך חדשה ופשוטה יותר בה גולשים יוכלו לדווח על הצעות פוגעניות בהן הם נתקלים ב-Autocomplete. ביום חמישי האחרון, ה-9/2, אתר Search Engine Land דיווח כי החברה מבצעת את הבדיקה בקרב קבוצה מצומצמת של משתמשי גוגל, במטרה לשחרר אותה לכל המשתמשים בעולם בקרוב.
לדווח כבר תוך כדי החיפוש
האופציה לדיווח תופיע כנראה ישר מתחת לשדה החיפוש, כפי שניתן לראות בתמונה ששיתפה גוגל – שימו לב למילים “Report offensive query” מצד ימין למטה:
לדברי גוגל, לא בטוח שהגרסה הסופית תיראה כך, אבל ניתן להבין מהתמונה את הרעיון הכללי.
המהלך הזה מגיע מעט אחרי שבדצמבר האחרון כתבה ב-Observer (שקיבלה מאז קרוב ל-87,000 שיתופים) חשפה שה-Autocomplete מציע את ההשלמות הפוגעניות הבאות:
are Jews evil
are women evil
are Muslims bad
ואף מפנה את הגולשים אל אתרים המסיתים נגד הקבוצות האמורות או אתרי תוכן כוזב (false content) כפי שניתן לראות בתוצאות הראשונות שמוצגות בחיפוש, בצילום המסך מהכתבה:
בעקבות החשיפה גוגל מיהרה להסיר חלק מהצעות אלה מההשלמה האוטומטית והצהירה שהתוצאות לא משקפות את דעותיה ואמונותיה של החברה, אשר מקפידה לשים דגש על מגוון של דעות, רעיונות ותרבויות. עוד אמרה אז כי היא עושה כמיטב יכולתה למנוע את הופעתם של ביטויים פוגעניים כדוגמת פורנוגרפיה ומילות שנאה, באמצעות שיפור מתמיד של האלגוריתם.
גוגל: אנחנו מנסים להציף יותר תוכן איכותי ואמין ברשת
זה לא שעד כה לא היה ניתן לדווח על הצעות פוגעניות של ההשלמה האוטומטית, אך התהליך היה מסובך יותר ודרש נבירה בעמודי התמיכה של גוגל עד להגעה אל טופס הדיווח. השיטה החדשה תהפוך את האפשרות לדווח לבולטת לעין ומיידית, מה שסביר להניח שיוביל למספר גבוה יותר של דיווחים.
דובר של גוגל אימת את הדברים בהצהרה ששיתף עם Search Engine Land:
“ההצעות של Autocomplete מבוססות על חיפושים קודמים של משתמשים מרחבי העולם. המשמעות של כך היא שלעתים הביטויים המופיעים בהצעות הם לא צפויים או פוגעניים. בימים אלה אנחנו עובדים על שיפורים באלגוריתם שלנו שיעזרו להציף יותר תוכן איכותי ואמין ברשת. בנוסף, אנחנו מבצעים ניסיונות עם פיצ’ר חדש שמאפשר לאנשים לדווח על הצעות פוגעניות שעולות בחיפוש. אנחנו עובדים על הכנסת משוב כזה לאלגוריתמים שלנו, ואנחנו מקווים לשחרר אותו בצורה רחבה יותר עם הזמן. ה-Autocomplete אינו מדע מדויק ואנחנו עובדים כל העת על מנת לשפרו.”
מהלך חכם או מיותר?
ועכשיו הבמה שלכם. מה אתם חושבים על המהלך הזה של גוגל? האם בכלל יש טעם להיאבק בכל הביטויים הפוגעניים שצצים – הרי 15 אחוזים מהחיפושים בגוגל מדי יום הם חדשים לחלוטין? או להיפך, דווקא בגלל שגוגל הפכה לגורם משמעותי כל כך בחיינו אליו אנחנו פונים בכל שאלה ועושים בו הרבה שימושים מעבר לכך – עליה לגלות אחריות ולעשות את מירב המאמצים למנוע מקרים כאלה? שתפו אותנו בתגובות!