מותגים שעושים שיווק דיגיטלי כמו שצריך יודעים שכדי לקדם את המוצרים או השירותים שלהם, עליהם לעשות שימוש חכם במילות מפתח. הפונקציה של מילות המפתח היא לגרום לאתר להופיע בתוצאות החיפוש כאשר גולשים מחפשים מילים אלה בגוגל. אך בשבוע האחרון נחשפנו למהלך שיווקי של איקאה שעושה טוויסט מפתיע על הטקטיקה הזאת: ענקית הריהוט השבדית החליטה לקרוא למוצרים שלה על שם שאילתות חיפוש נפוצות בגוגל, והתוצאה משעשעת במיוחד.
איקאה מספקת לגולשים תשובות לבעיות שהם מנסים לפתור
האם זה הסוף לשמות הקשים להיגוי של מוצרי איקאה (ברצינות, ניסיתם פעם להגיד “FJALKINGE” בקול רם?), רק כדי לגרום ללקוחות להשתמש בשמות מבלבלים לא פחות? ובכן, לא בדיוק. לעת עתה מדובר בקמפיין שיווקי בלבד, פרי מוחה הקודח של סוכנות הקריאייטיב השבדית Akestam Holst. הסוכנות יצרה אתר בשם Retail Therapy, שזהה לאתר הרגיל של איקאה, בו ניתן לרכוש כמה מהמוצרים הפופולריים ביותר של החברה, תחת שמות ששואבים השראה משאילתות החיפוש בגוגל הנפוצות ביותר בשבדיה על בעיות במערכות יחסים.
דוגמאות למוצרים המופיעים באתר הן מיטה זוגית הנקראת “how to have a happy relationship”, לוח מחיק הנקרא “he can’t say he loves me”, סט מגנטים בשם “the attraction is gone”, בובת כלב פרוותית הנקראת “my father is allergic to furry animals”, מטען USB לסמארטפון בשם “he doesn’t text back” ומקדחה בשם “how to get teenager out of bed”.
שימוש “הפוך על הפוך” ב-SEO
לדברי מגנוס ג’קובסון, מנהל הקריאייטיב בסוכנות, אין דרך טובה יותר לחבר את את המוצרים של איקאה לחייהם של אנשים מאשר שימוש בשאלות שאנשים באמת שואלים בגוגל. הרעיון שעומד מאחורי הקמפיין הוא שכאשר מישהו יחפש בגוגל תשובה לבעיה מסוימת, הוא ימצא מוצר בשם הזהה לבעיה זו באתר של איקאה, שמהווה פתרון לבעיה. התוצאה שעולה היא מודעה ממומנת שמופיעה מעל כל התוצאות האחרות ובה קישור למוצר באתר הקמפיין. הקמפיין הושק בשבדיה לפני מספר שבועות ובימים אלה הוא מתפשט גם לארה”ב.
צפו בסרטון הפרסומת המלווה את הקמפיין:
המהלך הזה של איקאה הוא מבריק, לא פחות. החברה שנודעה בזכות רהיטים בסגנון מינימליסטי שמתאימים לכל בית ופשוטים יחסית להרכבה (בתנאי שאף חלק לא חסר), עושה כאן שימוש מחוכם ביותר ב-SEO. במקום להשתמש במילות מפתח בסיסיות שמתארות את המוצרים, כמו “מיטה זוגית”, “שולחן אוכל” או “כוננית ספרים”, היא הולכת צעד אחד אחורה ובודקת מהי הבעיה שהמוצר בא לפתור. באופן כזה, המוצר מופיע מול עיני הלקוח עוד לפני שחשב עליו בעצמו, והבעיה זוכה למענה פרקטי.
האם מותגים נוספים יצטרפו לחגיגה?
האם הקמפיין של איקאה מבשר טרנד חדש בו מותגים יתחילו לקרוא למוצרים שלהם בשמות של חיפושים נפוצים? עוד מוקדם לדעת, אבל אני מהמרת שכן. זוהי הזדמנות שיווקית שקשה לפספס, כזו שאף עשויה להשפיע על חוקי המשחק בתחום של קידום אתרים במנועי חיפוש. שכן, אם מותגים יתחילו להשתמש בשמות של שאילתות במקום בשמות של המוצרים עצמם, זה מחייב היערכות מחדש של הקידום שלהם בגוגל – ומי יודע, אולי אפילו גוגל בעצמה תגיב לשינוי כזה.