הנטייה המודרנית לקבור את ראשנו במסכים משכיחה מאיתנו לעתים את קיומם של ספרים, וחבל. נכון, חלק מהמסכים בהם אנחנו מביטים בשקיקה הם מסכים של קוראים אלקטרוניים כמו קינדל, אבל עבור רבים מאיתנו, קסמם של הספרים המודפסים עדיין לא פג. לצד חסרונותיו של הספר המודפס (כמו כריתת עצים ומחיר גבוה יחסית לספרים דיגיטליים) יש לו גם יתרונות: נוח ונעים יותר להתכרבל אתו במיטה; פעולת הדפדוף היא הפסקה מבורכת מהזזת האצבע על מסכי מגע; לעולם לא נגמרת לו הסוללה; ובמאה ה-21 הוא פריט נוסטלגי שעושה טוב על הלב.
מה לספרים ולשיווק דיגיטלי? עד כמה שזה עשוי להישמע מוזר, עם כל ה-e-books להורדה והמדריכים לשיווק דיגיטלי שניתן למצוא היום בכל אתר שני באינטרנט, יש לא מעט ספרים על שיווק דיגיטלי שמודפסים ומוצעים למכירה בחנויות הספרים. כפי שניתן לנחש, התופעה נפוצה יותר בחו”ל, מכיוון ששם מרוכז רוב הידע בתחום, אך גם בישראל יצאו בשנים האחרונות כמה ספרים מצוינים ומושקעים העוסקים בשיווק דיגיטלי.
ברשימה שלפניכם תמצאו ספרים שעוסקים בהיבטים השונים של שיווק דיגיטלי, החל מקידום אתרים ועד למימון המונים. כל הספרים נכתבו במקור בעברית על ידי אנשי מקצוע ישראלים שמובילים בתחומם, וניתן למצוא אותם בחנויות ספרים פיזיות או וירטואליות.
מוכנים לקצת גאווה ישראלית? התחילו לקרוא!
1. שיווק בעידן דיגיטלי
- הוצאת: לוני כהן
- מחברים: ירון אחר ואתגר שפיבק
- אתר הספר: שיווק בעידן דיגיטלי
הספר “שיווק בעידן דיגיטלי” יצא רק לפני כמה חודשים בעזרת פרוייקט מימון המונים, כך שלעת עתה הוא מהווה את הספר המעודכן ביותר על שיווק דיגיטלי שנכתב בעברית.
מחבריו של הספר הם אנשי שיווק ותיקים בתחום הדיגיטל: אתגר שפיבק הוא יזם, מרצה ויועץ בתחום השיווק הדיגיטלי אשר מנהל קמפיינים גדולים עבור חברות מובילות ומרצה במגוון פורומים, אקדמיים ופרטיים. ירון אחר שימש בתפקיד בכירים בעולם הדיגיטלי (כמנכ”ל WinWin וסמנכ”ל ynet, בין היתר), וכיום הוא אסטרטג מוצר, מייעץ לחברות ולמותגים, ומרצה במוסדות אקדמיים ובמסגרות נוספות.
הספר פורש בפני קוראיו שיטות, כלים ופלטפורמות של שיווק דיגיטלי שמלווים עסקים, חברות פרסום, מנהלי שיווק ומנהלי מותג בעבודתם השוטפת. לדברי המחברים, הוא סוקר את המגמות, הידע והמיומנויות שנפתחו בפנינו בזכות העידן הדיגיטלי, ואת השילוב בין עולם השיווק המסורתי לזה שפרץ עם כניסת האינטרנט לחיינו.
בין הנושאים עליהם ניתן לקרוא בספר: שיווק במדיה חברתית; שיווק במובייל; מדידת הצלחה שיווקית בכלים דיגיטליים; כיצד עסק קטן יכול להתחרות במותגים גדולים באמצעות כלים ושיטות של שיווק דיגיטלי; האופן בו חברות גדולות עושות שיווק דיגיטלי; והסיבות בגינן עסקים לא מצליחים לייצר לעצמם לקוחות אמיתיים.
רוצים טעימה מהספר? מוזמנים לקרוא פרק ממנו שפורסם כאן לפני כמה חודשים: שיווק דיגיטלי – המאמר היחיד שצריך לקרוא כדי להבין איך זה עובד באמת.
2. לחץ כאן! (או: סודות ההשפעה העסקית באינטרנט)
- הוצאת: עם עובד
- מחבר: יניב לויתן
- אתר הספר: לחץ כאן
הספר “לחץ כאן!” יצא בשנת 2013 אך רבים מהעקרונות המתוארים בו תקפים גם היום. מחברו, ד”ר יניב לויתן, הוא מומחה ללוחמה פסיכולוגית ולשיווק דיגיטלי, מייעץ לחברות וארגונים גדולים במשק, משמש כפרשן לתחומים אלה בערוצי התקשורת וכן מרצה במוסדות אקדמיים ובמסגרות אחרות.
תוך שילוב שני עולמות התוכן מהם הוא מגיע, לויתן מגיש לקוראים כלים, טיפים ותובנות בנושאים כמו כתיבה שיווקית ברשת, הנעת גולשים לפעולה, בניית אסטרטגיה דיגיטלית, שיווק ויראלי, מודיעין עסקי, לוחמה פסיכולוגית ושיווק ברשתות חברתיות.
בין היתר, ניתן לקרוא בספר על טעויות בשיווק באינטנט, חקרי מקרה של קמפיינים דיגיטליים שהצליחו, עקרונות עיצוב של אתר אטרקטיבי ללקוחות, טיפים להעלאת פוסטים ברשתות החברתיות ואנשים שכדאי להתחבר אתם במדיה החברתית.
3. שיווק באינטרנט – המדריך השלם לקידום עסקים ברשת
- הוצאת: מנטור
- מחבר: ד”ר רוני הורוביץ ושחר לארי
- אתר הספר: שיווק באינטרנט – המדריך השלם לקידום עסקים ברשת
עוד לפני שני הספרים שפותחים את הרשימה, היווה הספר “שיווק באינטרנט – המדריך השלם לקידום עסקים ברשת”, שיצא ב-2011, מדריך מקיף לשיווק דיגיטלי ששימש מקדמי אתרים רבים בתחילת דרכם. חלקים רבים ממנו רלוונטיים גם היום.
שני מחבריו של הספר ותיקים בתחום השיווק ברשת. ד”ר רוני הורוביץ הוא יזם ויועץ בתחום האינטרנט מאז 1999. כיום הוא מנכ”ל חברת רב-מסר בע”מ, ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול במכללה האקדמית להנדסה בירושלים, ועוסק גם בהדרכה המצאתית וביצירת משחקי מחשב. שחר לארי הוא בעליה של חברת ייעוץ לתקשורת שיווקית ומומחה לתהליכי חשיבה יצירתיים.
הספר נותן מענה לשאלות חיוניות בתהליך השיווק הדיגיטלי, ביניהן, כיצד מגייסים טראפיק לאתר, כיצד עושים שימוש אפקטיבי ברשתות החברתיות, כיצד בונים מערכת יעילה להמרה של גולשים ללקוחות ומהו עיצוב נכון של אתר מבחינה שיווקית. בנוסף, ניתן למצוא בו תוכנית המפרטת את השלבים בהקמת מערך של שיווק דיגיטלי, דוגמאות מישראל, טעויות נפוצות, וטיפים לשיווק המבוססים על ניסיון המחברים.
בזמנו הספר הודפס ונמכר בחנויות הספרים; כיום הוא כבר לא זמין בגרסה המודפסת, אך ניתן להוריד אותו כאן.
4. חוויית המשתמש – כשמשתמשים פוגשים מוצרים
- הוצאת: יואקס ויז’ן בע”מ
- מחבר: טל פלורנטין
- אתר הספר: חוית המשתמש – כשמשתמשים פוגשים מוצרים
“חווית המשתמש” הוא לא המושג הראשון שעולה לראש כאשר חושבים על שיווק דיגיטלי, אך בין השניים יש קשר לא מבוטל. אתרים שבנויים נכון והופכים את שהות הגולשים בהם לנעימה וידידותית, הם גם אתרים שיזכו ליותר גולשים, ולגולשים שישהו בהם יותר זמן, וכתוצאה מכך – יותר גולשים שיהפכו ללקוחות. אם טופס ההרשמה לאתר הוא מסורבל ולא נוח לשימוש – פחות אנשים יירשמו; אם טופס הרכישה של מוצר או שירות באתר הוא לא פשוט להבנה – פחות אנשים ירצו לבצע באתר רכישות.
הספר “חווית המשתמש” הוא הספר הראשון בתחום שנכתב בעברית. מחבר הספר הוא טל פלורנטין, אשר עוסק במערכות מידע, אינטרנט ואפליקציות כבר קרוב לשני עשורים. בשנים האחרונות פלורנטין מתמקד בתחום חווית המשתמש והוא בעליה של חברת UXVision, העוסקת בייעוץ בתחום. הוא מרצה באקדמיה ובתעשייה וכן מוביל את מסלול ההסמכה הישראלי למאפייני חווית משתמש.
הספר עוסק במגוון היבטים של תחום חווית המשתמש. בין היתר, ניתן לקרוא בו על האלמנטים המרכיבים את חווית המשתמש, אופי עבודתו של מאפיין חווית משתמש, תקשורת נכונה עם המשתמש, האופן בו גורמים למשתמש לפעול כפי שאנחנו מתכוונים, וכן נושאים משלימים כמו יסודות השכנוע, הנעה לפעולה, אפיון במובייל ועוד.
את הספר אין אפשרות לרכוש בחנויות הספרים, אך ניתן להזמין את גרסתו המודפסת דרך האתר.
5. מיקרו-קופי: המדריך המלא
- הוצאת: נמלה
- מחברת: כנרת יפרח
- אתר הספר: מיקרו-קופי: המדריך המלא
בהמשך ישיר לספר הקודם, מיקרו-קופי הוא אחד ההיבטים של חווית המשתמש באתר, וככזה, הוא משפיע רבות על רצונם של הגולשים להישאר באתר ולבצע בו פעולות – לרבות רכישה או הרשמה. מכאן, ניתן להבין שגם הוא נדבך חשוב בשיווק דיגיטלי.
למי שלא בטוח מה זה מיקרו-קופי, הסבר קצר: מיקרו-קופי הוא כל הטקסטים הקצרים המופיעים באתר שבדרך כלל מלווים את הניווט ואת ביצוע הפעולות באתר – שדות בטפסים, הודעות אישור (“הזמנתך נקלטה”), הודעות שגיאה, דף שגיאה (404), כותרות של תפריטים, כפתורים באתר (“לתשלום”, “קרא עוד”) וכו’.
המחברת של “מיקרו-קופי: המדריך המלא” היא כנרת יפרח, הבעלים של הסטודיו למיקרו-קופי נמלה, אשר עוסקת בכתיבת תוכן לדיגיטל ולפרינט כבר יותר מעשור, ובפרט מיקרו קופי לממשקים דיגיטליים כמו אתרים ואפליקציות. בנוסף על אלה היא מלווה תאגידים במציאת השפה שלהם ובעיצוב התקשורת הכתובה עם הלקוחות, מנחה סדנאות כתיבה, עורכת לשונית ומרצה ומעבירה סדנאות לכתיבת מיקרו-קופי.
הספר הוא מדריך מעשי לכתיבת מיקרו-קופי הכולל עשרות דוגמאות למיקרו-קופי באתרים ובאפליקציות (בעברית ובאנגלית), כלים מעשיים לכתיבת מיקרו-קופי, עצות לכתיבת מיקרו-קופי לחלקים השונים של האתר (יצירת קשר, הרשמה לניוזלטר, הודעת שגיאה, זמני המתנה, מצבי אפס של תוצאות חיפוש, שיחזור סיסמא ועוד) ותשובות לשאלות נפוצות בנושא.
6. איביי למקצוענים – כך תהפוך לסוחר מקצועי ב-ebay
- הוצאת: סודות
- מחברים: אלי שמעוני וצביקה ברגמן
- אתר הספר: איביי למקצוענים – כך תהפוך לסוחר מקצועי ב-ebay
זמן קצר לאחר פרוץ האינטרנט, הפציע גם תחום המכירה והקנייה באינטרנט: אנשים שרצו להיפטר מחפצים בלתי רצויים או שהחזיקו ברשותם פריטים בעלי ערך, הבינו שהאינטרנט הוא הזירה המושלמת להעמיד אותם למכירה. כך נוצרו אתרים כמו ebay, המציין השנה 21 שנות פעילות ונחשב לאחד מאתרי המכירות הפופולריים ברשת, בו מוצעים למכירה מדי יום עשרות מיליוני פריטים.
ברבות השנים קמו אנשים שעשו מ-ebay מקור הכנסה של ממש והתעשרו בזכותו – ומאידך, היו לא מעטים שניסו וכשלו. הספר “איביי למקצוענים”, שיצא בשנת 2009 אך רבים מהרעיונות המוצגים בו נכונים גם היום, הוא מדריך למסחר ב-ebay שמטרתו להפוך את קוראיו לסוחרים מקצועיים באתר.
קצת על מחברי הספר: אלי שמעוני הוא מומחה למסחר ב-ebay, שמכר באתר בלמעלה ממיליון דולר, וכן ניהל את המרכז הישראלי למסחר ב-ebay והעביר קורסים במוסדות נוספים; וצביקה ברגמן הוא איש עסקים, סופר ומוציא לאור, אשר חיבר עשרות ספרים בתחום העסקים, בנושאים כמו מסחר הבורסה, כלכלת המשפחה ויזמות.
בספר ניתן לקרוא על כל השלבים והפעולות הנדרשים לפתיחת חנות ב-ebay, כמו גם טיפים שימושיים מניסיונם של המחברים. בין היתר, תוכלו ללמוד מהספר על מוצרים שניתן למכור ב-ebay, איך מוצאים מוצרים למכירה, איך פותחים חנות באתר, כיצד מתבצע תהליך המכירה בפועל, איך לשווק את החנות והמוצרים שלכם , איך להפוך למוכרים בעלי אמינות גבוהה ואיך לא ליפול בעקיצות ו”תרגילים” שיכולים להכשיל אתכם.
7. מימון המונים – מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט
- הוצאת: פראג
- מחבר: עמית גל
- אתר הספר: מימון המונים
כשחושבים על זה, מימון המונים הוא עוד פן של שיווק דיגיטלי: שיווק הרעיונות שלנו ברשת במטרה לגייס כספים למימושם. כיום יש פלטפורמות רבות למימון המונים בארץ ובעולם, ורבים מהפרוייקטים המוצגים בהם מגייסים בהצלחה את הסכומים הנדרשים ולעתים קרובות אף עוקפים אותם. מאידך, יש פרוייקטים שלא משיגים את הסכומים שייעדו לעצמם. עבורם, ועבור מי שמעוניינים להרים קמפיין כזה ולא יודעים איפה להתחיל, נכתב ספר זה.
מימון המונים נכתב על ידי עמית גל, לשעבר סמנכ”ל קריאייטיב בסוכנות הפרסום שלמור אבנון עמיחי, חבר קולקטיב הפרסום תוצרת, מנהל מחלקת קופירייטינג במכללת ACC לפרסום, ומומחה לגיוס כספים בפלטפורמות מימון המונים, שגם מרצה ומייעץ על התחום.
הספר בנוי כמדריך לבנייה ולהפצה של קמפיין לגיוס כספים, ובו כל המשימות היום-יומיות שיש לבצע עד להשלמת הקמפיין. הוא מתבסס על קמפיינים אחרים שהוביל גל והצליחו (פרוייקט “כנסת פתוחה”, מיזם “אופניים בלי שרשרת”, פרוייקט “התזמורת המתגלגלת”, גיוס הכספים של רשימת “עלה ירוק” ועוד) וכן הוא מציג ראיונות עם מובילי פרוייקטים אחרים.
8. כתיבה אפקטיבית
- הוצאת: סיאל
- מחבר: צפריר בשן
- אתר הספר: כתיבה אפקטיבית
עולם השיווק הדיגיטלי נשען על הרבה מאד תוכן. בלוגים, מאמרים מקצועיים, מאמרים שיווקיים, הודעות לעיתונות, מודעות פרסומת, דפי נחיתה – מטרתם של כל אלה, בסופו של דבר, היא לגרום לקרוא לבצע פעולה שתגרום לנו להרוויח. כדי לעשות את זה, צריך לכתוב תוכן שימשוך את תשומת לבו, יגרום לו לקרוא עד הסוף, ויניע אותו לפעולה. בקיצור, תוכן אפקטיבי.
ספרו של צפריר בשן, “כתיבה אפקטיבית”, מיועד לכל אותם אנשים הכותבים ברשת – יזמים, אנשי עסקים, בלוגרים, מנהלי מדיה חברתית, כותבי תוכן וגם אנשים שכותבים להנאתם. בשן עצמו הוא סופר, מנהל תוכן ומרצה לכתיבה ולתקשורת. בעברו היה עורך בהארץ ובגלובס, הקים וניהל חברת יח”צ והיה סמנכ”ל שיווק בחברת סטרט אפ.
בספר 20 פרקים (קצרים) אשר דנים בעקרונות הכתיבה האפקטיבית ומתייחסים למגוון נושאים כגון הבחנה בין עיקר לטפל, סדר כרונולוגי, סגנון, עיצוב, טון, כתיבה במיילים ובמדיה החברתית, מחסומי כתיבה ועוד.
סיכום
יש ברשת מקורות רבים מהם ניתן ללמוד על שיווק דיגיטלי, אך תמיד קל ונוח יותר לקרוא בעברית. לכן, טוב לדעת שגם אצלנו התחום התפתח בשנים האחרונות ברמה כזאת שאנחנו יכולים להתפאר בספרים בשפת המקור שמציגים דוגמאות גם מהשוק הישראלי.
קראתם אחד או יותר מהספרים שברשימה? מה חשבתם עליהם? מכירים ספרים נוספים בתחום שלא כללנו ברשימה? כתבו לנו בתגובות!