סוגר עם חברת קידום אתרים? 4 מקרים בהם לא תוכל להסתדר בלי מתכנת

בן פינס
פרוייקטים של קידום אתר בהם צריך מתכנת

האם אפשר לקדם אתר ולהשיג עבורו טראפיק משמעותי מבלי להיעזר במתכנת צמוד?

זו שאלה שבהחלט צריכה להעסיק כל בעל אתר שמתכנן פרוייקט קידום. שכר חודשי של מתכנת front end מתחיל בממוצע של 15 אלף ש”ח לחודש למתכנת מתחיל, ומגיע ל-30+ אלף ש”ח למתכנת בכיר. מדובר בלא מעט כסף, והוא בהחלט יכול להשפיע על התקציב שתכננת להוציא על קידום.

חשוב על מצב בו את שוכר שירותי קידום אתרים, מקבל ממקדם האתרים מסמך המלצות לביצוע, אבל אין לך מתכנת צמוד שיבצע את ההמלצות. כל העבודה של מקדם האתרים יכולה לרדת לטמיון במצב הזה.

מערכות CMS, ובראשן וורדפרס, מפתות אותנו לחשוב שאת כל השינויים הדרושים נוכל לבצע ללא עזרת מתכנת, כי הן מאפשרות לנו לשלוט על מגוון רחב של אלמנטים באתר בעצמנו.

האמת היא שלא משנה על איזו שפה או מערכת בנוי האתר שלך, רוב הסיכויים שחלק מהשינויים שיכללו בהמלצות של מקדם האתרים ידרשו עבודה של מתכנת.

אז לפני שאתה מוציא הון קטן על שכירת מקדם אתרים, אתה צריך לדעת אם ידרשו הון נוסף עבור שירותי תכנות. הנה מספר מקרים של פרוייקטים בהם תצטרך לשכור שירותי מתכנת.

1. אתה צריך מתכנת אם האתר שאתה מנהל הוא מרקטפלייס

מרקטפלייס, למי שלא מכיר, הוא אתר מסחר אלקטרוני המספק לגולש מידע על מוצרים או שירותים שניתנים על ידי גורם שלישי. באתרי מרקטפלייס, כמו למשל airbnb או אמזון, העיסקה מבוצעת באתר עצמו.

הצעד הראשון שאני עושה כשפונים אלי לגבי קידום אתרים הוא לאבחן את האתר – לאיזו קטגוריה הוא נכנס.

אתרים של עסק ספציפי או של מוצר יחיד יצריכו פחות מעורבות של מתכנת. האתרים, לעומת זאת, שידרשו יותר עבודה הם אתרים מסוג מרקטפלייס.

מרקטפלייסים הם בדרך כלל אתרים מורכבים, המכילים עשרות אלפי עמודים לפחות. אתרים אלה כוללים עמודים דינאמיים שכדי להגיע אליהם יש צורך להשתמש בתפריט חיפוש מורכב. כדי להתמודד עם המורכבות של אתרים מסוג זה יש צורך בעבודה של מתכנת, גם אם מדובר על ביצוע שינוי קטן באתר.

בנוסף, באתרים אלו הקידום תלוי יותר בשימושיות האתר מאשר בתוכן שלו. למרות העמודים הרבים, התנועה באתרים אלו לא מבוססת על תוכן יזום שנוצר על ידי כותבים.

במאמר של ערן גלפרין שהתפרסם בקיסמטריקס אודות קידום אתרים של מרקטפלייס הוא מציין מספר קשיים בקידום אתר מרקטפלייס:

  • קושי בגלל איכות בינונית של התוכן. התוכן באתר מרקטפלייס נוצר ברובו על ידי ספקי השירות. מכיוון שכל אחד יכול לפרסם את עצמו, נוצר מצב שהתוכן נכתב על ידי גורמים שאינם מקצועיים בכתיבה.
  • קושי בגלל בעיית כמות הקישורים הפנימיים הרבה. ככל שאתר המרקטפלייס גדל כך כמות נותני השירות גדלה, וכתוצאה מכך מספר דפי התוצאות הולך ועולה. בסופו של דבר יצא שכדי להגיע לעמוד מסויים יהיה צורך במספר הקלקות, מה שעלול לפגוע בקידום של אותו העמוד.
  • קושי בגלל בעיית תוכן כפול. אתרי מרקטפלייס כוללים דפי תוצאות עם אפשרויות סינון ופילטור מתקדמות. אפשרויות אלו גורמות לכך שיהיו עמודים שונים שיציגו את אותן התוצאות, וגוגל יכול להתייחס לעמודים אלו כתוכן כפול.

כדי לפתור מורכבויות אלו ואחרות יש צורך במתכנת, שיעשה שינויים תכנותיים שיאפשרו לשפר את התוכן והמבנה של האתר באופן אוטומטי. חלק מהשיפורים הללו המוצאים במאמר של קיסמטריקס שנזכר למעלה, כמו למשל שימוש במיקרופורמטים, וכן שימוש בכתובות URL אינפורמטיביים.

2. אתה צריך מתכנת אם האתר שלך לא בנוי בעזרת וורדפרס.

אי אפשר להשוות את כמות העבודה התכנותית באתר וורדפרס מול הכמות באתר דוט נט למשל. דוגמה אחת להבדל העצום בין אתרי וורדפרס ואתרים בניהול עצמי: אחד מסעיפי קידום האתרים הבסיסיים ביותר הוא טייטל ייחודי ובר שליטה לדפי האתר. כדי להשיג את זה באתרי דוט נט מתכנת צריך לבנות פיצ’ר מיוחד שיאפשר לבעל האתר לשנות טייטלים. בוורדפרס אפשר להשתמש בפלאגין של Yoast ולהשיג את אותה התוצאה כמעט ללא תכנות.

אין זה אומר שוורדפרס עושה לנו חיים קלים. במאמר שהתפרסם ב-Search Engine Land מתאר הכותב שאחד הלקחים שלקח לו 10 שנים ללמוד היה שאין דבר כזה מערכת CMS שבנויה עם SEO בילד אין. וורדפרס מהווה נקודת פתיחה מצויינת לבנות אתר ידידותי ל-SEO, אבל עדיין נדרשת עבודת תכנות על מנת להתאים את האתר לרצונות הבעלים.

3. אתה צריך מתכנת אם האתר לא מתקדם בגוגל למרות שהוא מכיל תוכן איכותי.

אם אתה מתלבט לגבי אבחון הבעיה באתר שלך, בדוק האם התוכן הכי מושקע באתר מופיע בגוגל. אני מדבר על דף בו ישנו תוכן שנכתב בעמל רב, שכולל לפחות 1,000 מילה או כולל תוכן שיווקי מזוקק שכל מילה שם כתובה בסלע.

עמוד מושקע זה צריך לכלול גם עיצוב מנצח, תמונות מפורטות, והשקעה באופן כללי בכל האלמנטים בעמוד. כדאי מאוד שמילת המפתח בעמוד זה תהיה על ביטוי בעל תחרות סבירה שאיננה גבוהה מדי. אם אתה לא מוצא עמוד מסוג זה באתר שלך, תוכל ליצור אותו לשם ביצוע הבדיקה. אם תחפש את הביטוי, ולא תראה בכלל נוכחות של העמוד שלך, זה יכול להעיד על בעיה טכנית שדורשת פתרון של מתכנת.

מובן שיכולות להיות סיבות אחרות למיקום החסר, כמו מחסור בקישורים לעמוד או תחרות רבה על ביטוי החיפוש. לכן כשמנתחים את האתר כדאי לבחון מספר עמודים ולראות האם ישנם עמודים בכל האתר שמצליחים להתקדם בגוגל. ניתן לבצע בדיקה מסוג זה דרך ניתוח של גוגל אנליטיקס, וצפייה בעמודים הנצפים באתר.

4. אתה צריך מתכנת אם באתר שלך לא בוצעו סעיפים טכניים מסוימים.

כל מקדם אתרים שמתכנן תוכנית קידום בונה תחילה צ’קליסט הכולל את כל השינויים הראשוניים שידרשו לקידום. מבין סעיפים אלו, ישנם סעיפים מסויימים וקריטיים שעל הביצוע שלהם צריך להיות אחראי מתכנת.

בדיקת מהירות אתר

המהירות משפיעה על קידום האתר, אבל יותר חשוב מכך על נטישת הגולשים, כפי שמציין זהר עמיהוד במאמרו על כלים לבדיקת מהירות אתר. מחקרים מראים שאם אתר לא נטען בתוך 4 שניות, הגולשים בו מתייאשים ונוטשים.

ישנן כל מיני דרכים לשיפור מהירות האתר ודפי האתר, החל מאופטימיזציית הקוד ועד לשימוש ב-Cache בצד השרת. משימות שיפור המהירות בדסקטופ ובמובייל נעשו “נושא חם” בעולם קידום האתרים לאחרונה, והן דורשות עבודה רבה יחסית של המתכנת.

שינויי URL

האם הכתובות באתר עקביות? אם ישנו תפריט חיפוש באתר, האם הוא מוביל לאותו URL שמופיע כשמחפשים את מילות החיפוש בגוגל? לעתים קרובות אתרים מורכבים יכילו פרמטרים שונים שיכולים להשפיע על הקידום של כל עמוד באתר.

אופטימציה של הכתובת יכולה להצריך שינוי מהותי של הקוד באתר, וכן של הקריאות לשרת, ועל כן מדובר על עבודה מאומצת רבת שעות של המתכנת.

שליטה דינאמית ברכיבי תוכן

למרות שבאתרי וורדפרס ו-CMS אחרים הבעיה הזו לא נפוצה, באתרים מורכבים כמו המרקטפלייסים שדיברנו עליהם הסיפור יכול להיות יותר מורכב.

הרעיון הוא ליצור באופן אוטומטי וחכם רכיבים כמו טייטל, מטא דסקריפשן וכותרות H1. זהו פתרון שדורש תחכום כי צריך לדעת לבנות את הרכיבים הללו באופן נכון, כך שהתכנים יהיו באורך הנכון, ולא יראו לגוגל או לגולש כספאם.

ניתוח ושיפור המרות

המטרה של כל אתר היא לא רק להביא גולשים, אלא להביא המרות. כל בעל אתר חייב לדעת לנתח את ההמרות הללו באמצעים אנליטיים.

בין אם מדובר על מדידה של המרות מקמפיינים ממומנים של פייסבוק ואדוורדס, או על מדידת המרות של תנועה אורגנית, לפעמים המשימה דורשת עבודה תכנותית מתמשכת. הצעדים הנדרשים יכולים להצריך הטמעת קודי המרה שונים לכל קמפיין, יצירת Events ללחיצות על כפתורים וביצוע הטמעות לכלים של A/B טסט.

גם הצד של שיפור המרות דורש עבודה של מקדם, למשל הטמעת טופס פופ אפ שקופץ לגולשים לאחר שנשארו באתר זמן מה.

טיפול בתמונות בפרט ובמדיה בכלל

נושא אופטימיזציית התמונות באתר הוא לעתים מורכב וכולל ביצוע שינויים הן ברמת קוד האתר והן ברמת השרת. גם סוגי מדיות אחרות באתר, סליידרים, אנימציות, קטעי אודיו או סרטונים דורשים טיפול ואופטימיזציה של מקדם אתרים בתאום עם המתכנת.

אלו הן רק מעט דוגמאות למשימות שאם הן נדרשות לביצוע באתר שלך, יתכן שתצטרך לשקול עלויות נוספות של פיתוח ותכנות מעבר לתקציב קידום האתר.

סיכום

הסעיפים שכתבתי למעלה מהווים את המקרים הכי נפוצים שאני נתקלתי בהם בפרוייקטים של קידום אתרים. לצערי, פרוייקטים רבים התעקבו והתארכו משום שלא היה מי שיבצע בפועל את ההמלצות שניתנו לקידום האתר. הניתוח הנכון של האתר שלך לפני תחילת העבודה, והשקלול של הצורך במתכנת, יחסכו לך זמן וכסף רבים בהמשך הפרוייקט, ויאפשרו לך לפתח את האתר ללא עיכובים.

 

נכתב על ידי
בן פינס הוא מנהל השיווק ב-Pojo.me, המתמחה בתבניות פרמיום לוורדפרס. לבן נסיון של מעל 10 שנים בתחום השיווק באינטרנט.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

8 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

8
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.