בעודי יושב כאן, מחכה בציפייה לקראת הגמר הגדול של האח הגדול היום בערב ותוהה לגבי התוצאות – גיליתי שגוגל “הכל יכול” כבר עשה את העבודה השחורה וחרץ את הגורל!
את קבוצת האוהדים למיניהם אפשר לחלק ל-2 קבוצות עיקריות: אלו שחושבים שהם יודעים מי הולך לזכות ואלה שמקווים שמישהו יזכה אבל לא יודעים בוודאות מה הסיכוי. בכל מקרה אנחנו נשארים עם אי וודאות אחת גדולה! 🙂
לאחרונה היו הרבה דיונים בין האופטימייזרים בחברה בה אני עובד איזינט – שיווק במנועי חיפוש. דיברנו על האפשרות למנף כלי מחקר מילות מפתח וווב אנליטיקס יישומי לטובת חיזוי התוצאות של גמר האח הגדול. לאחר מאמצים משותפים ועבודת צוות איכותית, הגענו למסקנה שגוגל עשוי לפתור את הבעיה, על-ידי חיזוי מוצלח, וכרגע הקנה מכוון בעיקר לעבר שם אחד.
מה הגולשים מחפשים?
אחד הכלים של גוגל בשם Insights for Search , מנתח מגמות חיפוש שבוצעו בגוגל בטווח זמן מוגדר. בין היתר ניתן למשל חיפוש מהיר של הביטוי “האח הגדול” מגלה לנו תמונה חד משמעית וברורה. מן הראוי לציין שהעמודה בתמונה משמאל מציגה את “Rising searches” – כלומר הביטויים שהגידול בחיפושם היה הגבוה ביותר בזמן נתון. מקום חמישי (מתוך 10)? כבוד!
ההמלצה של גוגל (על סמך פופולריות)
כלי נוסף שמסייע במחקר מילות מפתח בשם KeywordToolExternal, מציע למפרסמים רעיונות למילים דומות וקשורות לביטויים אותו הוא מעוניין לפרסם. מכל שמות הפיינליסטים ניתן לשים לב שיש המלצה ספציפית רק על יוסי בובליל. כמו כן, כמות החיפושים בגוגל על שמו, עומדת במקום השלישי ביחס לכלל החיפושים על הנושא.
ניתוח תוצאות החיפוש עבור שמות המועמדים
מתוצאות החיפוש האורגניות (טבעיות) של גוגל, אפשר ללמוד הרבה על פופולריות התכנים בהם מוזכר שמם של המועמדים. (להבדיל מקמפיינים ייזומים למטרות מיתוג אישי באינטרנט, כאן מדובר על נוכחות טבעית של המועמדים).
מי זה לאון?
אחד השירותים של גוגל שנקרא “האם התכוונת ל”, מאפשר בחינה של מילות חיפוש שהוקלדו מול צורות האיות הנפוצות ביותר של אותן מילים. כאשר גוגל מוצא, כי קיים מספר גדול יותר של תוצאות חיפוש רלוונטיות עבור צורת איות אלטרנטיבית, יראה המשתמש בחלק העליון של דף תוצאות החיפוש את המשפט “האם התכוונת ל”, המציע מילים נוספות שאולי אליהן התכוון המחפש. המשמעות היא שלא כותבים עליו הרבה כי זה עשוי לעניין פחות גולשים. אז אומנם לאון אוהב להתבלט בדשא שליד הבריכה, אך הנוכחות שלו באינטרנט דורשת שיפור! 🙂
המפרסמים שמו את כספם רק על הדורבנים!
נשים לב שמתוך חמשת השמות, רק ליוסי ועינב יש קמפיינים בקישורים הממומנים (במקרה של יוסי יש 4 מודעות ולעינב 1). כלומר ישנם מפרסמים שבחרו לשלב ספציפית את השם של עינב ויוסי בקמפיינים שלהם בגוגל אדוורדס ומשלמים כסף על כל קליק. הדבר המפתיע יותר הוא שלביטויי שאמור להיות יותר פופולארי “האח הגדול” יש פחות מודעות מאשר ליוסי – רק 2.
לסיכום – כמות ההופעות בגוגל
להלן כמות הדפים באינטרנט שמאונדקסים בגוגל עבור כל שם:
יוסי בובליל: 660,000
איתי זיו: 321,000
עינב בובליל: 146,000
שפרה קורנפלד: 44,600
לאון שניידרובסקי: 39,100
ומה אומרים ברשתות החברתיות?
הפוסט בעיקר מתמקד בחיזויי באמצעות גוגל והכלים הסטטיסטיים שלו, אך ניתן לחזק את הטענה גם במבט קצר על הרשתות החברתיות ואתרים קהילתיים נוספים ברשת. ריכזתי הכל בטבלה אחת:
פרמטרים להשוואה | שפרה קורנפלד | איתי זיו | לאון שניידרובסקי | יוסי בובליל | עינב בובליל |
כמות החברים בקבוצת התמיכה של המועמד בפייסבוק | 3,476 | 570 | 5,334 | 18,565 | 1,112 |
כמות הקבוצות שנפתחו בהקשר לכל מועמד | 8 | 5 | 2 | 143 | 37 |
כמות טוקבקים בכתבות עיתונים מהשבוע האחרון | 1,167 | 0 | 1,531 | 2,069 | 260 |
דיירי האח הגדול, אתם בשידור החי של גוגל, נא להתנהג בהתאם!
למרות שכל הנתונים כאן אמיתיים, לא מדובר בנוסחה שתפעל ב-100% דיוק, בסופו של דבר זהו חיזוי שמבוסס על מעקב אחר מגמות באינטרנט. תמיד יש סבירות שמשהו לא צפוי יקרה, איזושהי תפנית בעלילה ברגע האחרון, התערבות ההפקה וכו’… כמו כן למען הסר ספק, הפוסט לא נכתב למטרות יחסי ציבור כלשהן או מיתוג אישי בעבור אף מועמד. מטרתו הייתה להציג זווית ראיה שונה על אפשרויות חיזוי באמצעות גוגל והכלים שהוא מציע.
אז עד שארז ואסי יכריזו בעוד מספר שעות על הזוכה המאושר (או המאושרת), נשאר רק לחכות ולראות מהו כוח החיזוי של גוגל והאם הנבואה שלו תתגשם. ומי יודע, אם יהיה מוצלח, אולי הפוסט הבא יהיה “המשך עלילותיו של גוגל הנביא בבחירות לכנסת ישראל 2009” 🙂
ותודה לצוות האופטימייזרים בחברת easynet search marketing